Start Actie Kerkbalans

Live uitzending vanuit Baarn op Facebook en YouTube

gepubliceerd: woensdag, 10 januari 2018

Actie Kerk­ba­lans, de grootste fondsenwervende actie in Neder­land, gaat op 20 januari met een spectaculaire live uitzen­ding via Facebook en YouTube lan­de­lijk van start vanuit de Paulus­kerk in Baarn.

De meer dan een uur durende uitzen­ding wordt ge­pre­sen­teerd door Leo Fijen en Joanne Bijle­veld. Zij maken in een af­wis­se­lend pro­gram­ma de win­naars van de eerste Natio­nale Foto­wed­strijd ‘Jouw Kerk in Beeld’ bekend.

Meer dan 2000 kerken in Neder­land gaan op zater­dag 20 januari van start met hun lokale Actie Kerk­ba­lans, waarbij ze hun leden vragen om een bijdrage voor de kerk. Deze bijdragen zijn onmis­baar om lokale pa­ro­chies en ge­meen­ten van de Rooms-Katho­lie­ke Kerk, de Pro­tes­tantse Kerk in Neder­land en de Oud-Katho­lie­ke Kerk in stand te hou­den. Vele van deze kerken trappen de campagne af door de klok te lui­den om 13.00 uur of door op een andere manier rond dat tijdstip een start­mo­ment te or­ga­ni­se­ren.

Verrassend en beeldbepalend

In de live uitzen­ding wordt contact gelegd met ver­schil­lende kerken door heel Neder­land om zo alle or­ga­ni­se­rende en onmis­ba­re vrij­wil­li­gers te laten ervaren dat ie­der­een samen in actie komt voor Kerk­ba­lans. Spannend wordt ook de bekendma­king van de win­naars van de Natio­nale Foto­wed­strijd ‘Jouw Kerk in Beeld’ die dit jaar voor de eerste keer werd geor­ga­ni­seerd. Dit gebeurt op een verrassende en beeldbepalende manier die op zich ook weer mooie foto’s op zou kunnen leveren...

Juryvoor­zit­ter Ramon Mangold zal in drie leef­tijdscate­go­rieën namens de jury de winnende foto’s presen­te­ren. Via Facebook kiest het publiek ver­der bovendien de publiekswin­naar. De foto met de meeste likes sleept deze prijs nog tij­dens de uitzen­ding de­fi­ni­tief in de wacht.

Ondertussen or­ga­ni­se­ren vier lokale kerken met elkaar het start­mo­ment van de Actie Kerk­ba­lans in Baarn. Ook zij komen terug in de unieke live uitzen­ding en zijn zo mee bepalend voor de dyna­miek van het lan­de­lijke start­mo­ment.

Leo Fijen & Joanne Bijle­veld

Leo Fijen & Joanne BijleveldLeo Fijen: “Ik vind het een enorme eer dat ik deze uitzen­ding voor Actie Kerk­ba­lans samen met pre­sen­ta­tri­ce Joanne Bijle­veld mag presen­te­ren. We maken er met elkaar een extra fees­te­lij­ke start van. Het is zo be­lang­rijk dat mensen bijdragen voor de plaat­se­lijke kerken, die het bovendien meer dan waard zijn! Ik hoop op heel veel kijkers zater­dag 20 januari en een prach­tig begin voor de Actie Kerk­ba­lans als tren­ding topic in 2018.”

Uitzen­ding