Actie Kerkbalans van start

gepubliceerd: woensdag, 14 januari 2015

Een lachend bruidspaar, ontroerde jonge ouders die hun baby laten dopen, een opa die zijn klein­zoon iets uitlegt, een meisje dat met ver­won­dering de ruimte van een kerk in zich opneemt, een vrouw die soep deelt. Het zijn de beel­den van de nieuwe campagne van Kerk­ba­lans, de jaar­lijkse fondswerfactie van vijf samen­wer­kende kerk­ge­noot­schappen.

Actie Kerkbalans 2015‘Mijn kerk in balans’ is de slogan, maar ook: mijn kerk viert, mijn kerk ontroert, mijn kerk inspireert en zo kan elke Kerk­ba­lans­vrij­wil­li­ger de slogan ‘mijn kerk…’ zelf ver­der invullen.

Woens­dag 14 januari is in het Catha­rij­neconvent in Utrecht de nieuwe campagne ge­pre­sen­teerd. Ook een korte film, die een be­lang­rijke rol speelt bij het in­for­meren over Kerk­ba­lans, ging in première. Daar­naast zijn de cijfers van het afgelopen jaar ge­pre­sen­teerd.

Twee voor­waar­den

Voor­af­gaand aan de nieuwe campagne zijn bij vrij­wil­li­gers in de Rooms-Katho­lie­ke Kerk en de Pro­tes­tantse Kerk de behoeften aan onder­steu­ning in kaart gebracht. De Kerk­ba­lans­campagne moest tot uitdruk­king brengen wat de kerk in het leven van kerk­gan­gers betekent. Wat zijn de bij­zon­dere momenten die beleefd wor­den in en gedeeld met de kerk­ge­meen­schap? Momenten, die laten zien waarom de eigen kerk zo be­lang­rijk is voor kerk­le­den en waarom ze daar graag een finan­ciële bijdrage voor over hebben.

Lokaal aanpas­baar

Een tweede wens was dat de campagne qua tekst en beeld lokaal aanpas­baar zou moeten zijn. De slogan ‘mijn kerk…’ komt daaraan optimaal tegemoet. Lande­lijke uniformi­teit is gewaarborgd, terwijl tege­lijker­tijd de kerk­ba­lans­vrij­wil­li­gers zelf aan de slag kunnen met een invulling die op hun situatie is afgestemd. De moge­lijk­heid om zelf ver­schil­lende fol­ders met een basale opmaak ver­der in te vullen met beeld en tekst komt ook aan de gewenste flexibili­teit tegemoet.

Tege­lijk houdt de campagne reke­ning met vrij­wil­li­gers die het liefst kant en klaar ma­te­ri­aal gebruiken. Voor wie liever een uit­ge­werkt plan volgt, is de nieuwe campagne zeer gebruiks­vrien­de­lijk opgezet en een­vou­dig uit te voeren. Dankzij de inbreng van des­kun­digen die nauw betrokken zijn bij de trai­ning van vele Kerk­ba­lans­vrij­wil­li­gers is er nu een stappen­plan met voor­beeld­brie­ven en prak­tische tips.

In de ko­men­de tijd wordt nog gewerkt aan een aanvullende campagne die meer gericht zal zijn op inci­den­tele kerk­be­zoekers en hen die de plaat­se­lijke kerk in eigen dorp of wijk een warm hart toedragen zon­der daar actief lid van te zijn. (rkkerk.nl)

Meer in­for­ma­tie

Meer in­for­ma­tie is te vin­den op de algemene web­si­te van Kerk­ba­lans:

Video

Een mooi filmpje is bij de pre­sen­ta­tie van Actie Kerk­ba­lans in première gegaan.