Reactie Diocesane Commissie op rapport Samson

gepubliceerd: dinsdag, 9 oktober 2012

Met ontroe­ring in haar stem bood de directeur van Jeugd­zorg Neder­land gis­te­ren, mede namens alle mede­wer­kers (dus ook de daders!) haar oprechte excuses aan voor dat wat kin­de­ren in over­heidsin­stel­lingen op het gebied van seksueel mis­bruik is over­ko­men. Een mooi gebaar, maar steekt dit niet wat erg mager af tegen dat wat de verant­woor­de­lijken binnen de R.K. Kerk twee jaar gele­den over zich heen kregen?

Commissie SamsonEen mis­schien min­der zicht­baar emo­tio­nele aarts­bis­schop maakte dat­zelfde excuus, maar dat werd, ook door politici, afgedaan als obligaat en met te weinig empathie. Wat schetst mijn verba­zing dat de hui­dige bewindslie­den beweren erg geschokt te zijn (wist men dit dan niet? In de Kerk had men het toch ook moeten weten? ) maar ver­der niet eens een sorry over de lippen kunnen krijgen.

De R.K. Kerk is hard aangepakt, en terecht. Bis­schop­pen die zelf in de jaren van het mis­bruik nog kind waren werd gevraagd hun verant­woor­de­lijk­heid te nemen. Zij hebben dit royaal gedaan door zelf een onaf­han­ke­lijke com­mis­sie (Deetman) in te stellen met een meld­punt en een klachten­com­mis­sie. Er is ind­ringend archief­on­der­zoek gedaan en slacht­of­fers zijn daar vaak erg mee geholpen. Iets wat bij de over­heid helaas niet kan, omdat het meeste volgens wette­lijke bepa­lin­gen vernie­tigd is. Zou dat nu juist in de Kerk niet ‘doofpot’ heten?

Ker­ke­lijke mede­wer­kers hebben aan het onder­zoek mee­ge­werkt, iets wat bij de over­heid kenne­lijk gewei­gerd kon wor­den. Alle aanbevelingen van Deetman zijn over­ge­no­men en wor­den nog gevolgd. Dat is geen ver­dienste van de Kerk en vraagt ook niet om een sch­ou­derklopje. Het is plicht! Dit moet nu opnieuw gebeuren in de over­heidsin­stel­lingen en andere sectoren in de samen­le­ving. Niet omdat de Kerk dit verdient, maar de slacht­of­fers, want het gaat nog steeds om hen en hun verhalen zijn vaak gruwe­lijk. Daar waar de Kerk af te rekenen heeft met een zwaar belast his­to­risch verle­den, daar heeft de over­heid te maken met een jeugd­zorg waar kin­de­ren tot op de dag van vandaag kenne­lijk lang niet allemaal veilig zijn.

Dat vraagt een grote verant­woor­de­lijk­heid van alle betrok­ke­nen, en met name van de verant­woor­de­lijke bewindslie­den. Samson merkte overigens op dat de jeugd­zorg lang ‘ver­zuild’ geor­ga­ni­seerd was. De Kerk heeft van haar ‘mea culpa’ werk willen maken en heeft nog een flinke weg te gaan. Het is dus niet alleen aan de over­heid, maar ook aan onze pro­tes­tantse, joodse en humanis­tische collega’s  om dit voor­beeld te volgen en samen met de R.K. Kerk af te rekenen met het verle­den, slacht­of­fers optimaal te helpen en samen wegen te vin­den om de kin­de­ren van nu de vei­lig­heid en geborgen­heid te bie­den die ze verdienen.

Eric Fennis
Namens de Com­mis­sie Seksueel Mis­bruik