Bijeenkomst - Humanitaire corridors voor vluchtelingen

Vrijdag 16 juni - 19.30 uur - Bethelkapel Den Haag

gepubliceerd: donderdag, 1 juni 2023
Rosita Steenbeek

Tijdens het avond­pro­gramma van de Wake voor Vluch­te­lingen in de Bethel­ka­pel in Den Haag op vrij­dag 16 juni spreekt schrijfster Rosita Steenbeek over haar erva­ringen met vluch­te­lingen die ze eer­der leerde kennen in vluch­te­lingen­kampen in Libanon.

De schrijfster zocht hen op in Italië waar zij inmiddels met de huma­ni­taire corridors van Sant’ Egidio zijn aange­ko­men. Ze schreef hierover het boek Droomland Italië. De avond begint om 19.30 uur in de Bethel­ka­pel, Thomas Schwencke­straat 30 in Den Haag.

Huma­ni­taire corridors

Met de huma­ni­taire corridors kwamen al duizen­den vluch­te­lingen naar Europa. Het is een model voor een veilige en legale over­komst van de meest kwets­ba­re mensen. Het voor­komt de gevaar­lijke route over zee. Met hulp van ker­ke­lijke en maat­schap­pe­lijke organi­sa­ties wor­den mensen over­ge­bracht, verwelkomd en geholpen bij hun in­te­gra­tie.

Tijdens het pro­gram­ma is er gelegen­heid om dit model ver­der uit te diepen en met de schrijfster en mensen van de Ge­meen­schap van Sant’ Egidio in gesprek te gaan over de bete­ke­nis ervan en de moge­lijk­he­den om kwets­ba­re mensen een mens­waar­dig bestaan te bie­den.

De huma­ni­taire corridors zijn een ini­tia­tief van de Ge­meen­schap van Sant’ Egidio, die zich we­reld­wijd vanuit een geest van vriend­schap inzet voor de armsten en voor de vrede. Meer dan zes­dui­zend mensen kwamen met de huma­ni­taire corridors naar Italië, Frank­rijk en België.

Droomland Italië - van Aleppo naar Turijn

Rosita Steenbeek schreef over haar erva­ringen het boek Droomland Italië - Van Aleppo naar Turijn. Er werd ook een vierdelige do­cu­mentaire­se­rie bij gemaakt geti­teld “Viva l’Umanità!” die in mei door de EO op tele­vi­sie wordt uitgezon­den. De do­cu­mentaire wordt tij­dens de Wake voor Vluch­te­lingen ver­toond.

Wake voor Vluch­te­lingen

De Wake voor Vluch­te­lingen wordt jaar­lijks rond Wereld­vluch­te­lingen­dag (20 juni) gehou­den in Den Haag en is een ini­tia­tief van Stek, stich­ting voor stad en kerk en de Pro­tes­tantse Kerk Den Haag.

datum: vrij­dag 16 juni 2023
tijd: 19.30 uur