Corona-handreiking

Van het Interkerkelijk Contact Overheidszaken (CIO)

gepubliceerd: woensdag, 12 oktober 2022
Corona handreiking voor kerken - CIO

Het Inter­ker­ke­lijk Contact in Over­heids­zaken (CIO) heeft een corona-hand­rei­king voor kerken ge­schre­ven die met ver­schil­lende scenario’s reke­ning houdt. Op deze manier kunnen de aan­ge­slo­ten kerk­ge­noot­schappen zien welke maat­regelen passen bij welke situatie.

De Rijksover­heid heeft aan alle maat­schap­pe­lijke sectoren (horeca, zorg, sport, vrij­wil­li­gers­werk) gevraagd om te komen met plannen voor het geval in het winterseizoen de COVID-19 besmet­tingen weer toe­ne­men. Het Inter­ker­ke­lijk Contact in Over­heids­zaken heeft hier­voor een hand­rei­king ge­schre­ven die met ver­schil­lende scenario’s reke­ning houdt. Momen­teel stijgt het aantal besmet­tingen.

Basisadviezen

De bis­schop­pen vragen om voorzich­tig­heid te blijven betrachten. Hun oproep om de algemene basisadviezen tegen corona in acht te blijven nemen, geldt nog steeds. Dit betreft han­den wassen, hoesten en niezen in de elleboog, thuis­blij­ven bij klachten, zorgen voor voldoende frisse lucht, enzo­voort. Mochten de ko­men­de tijd extra maat­regelen tegen corona nodig blijken te zijn, dan zal eerst overleg van de bis­schop­pen plaats­vin­den.

Houd reke­ning met elkaar

Voor nu geldt ook: houd reke­ning met elkaar, ook met diegenen die graag afstand willen hou­den, geen hand willen geven en/of een mondkapje dragen, bij­voor­beeld in ver­band met een kwets­ba­re ge­zond­heid. ‘Laten we met elkaar ervoor zorgen dat ie­der­een in de kerk de li­tur­gie veilig mee kan vieren’, aldus de bis­schop­pen.

Meer in­for­ma­tie