Actie KerkBalans houdt peiling

Meerwaarde van lokale kerken in Nederland

gepubliceerd: donderdag, 11 oktober 2018

Actie Kerkbalans PeilingIn aanloop naar de campagne van 2019 onder­zoekt Actie Kerk­ba­lans wat volgens lokale kerken hun meer­waarde is voor kerk­le­den en voor de ge­meen­schap in de wijk, het dorp of de stad. Met een online peiling, wil Actie Kerk­ba­lans dat in beeld brengen. Actie Kerk­ba­lans is de ge­za­men­lijke, jaar­lijkse fond­sen­werf­ac­tie van de Rooms-Katho­lie­ke Kerk, de Pro­tes­tantse Kerk in Neder­land en de Oud-Katho­lie­ke Kerk.

Het onder­zoek richt zich in eerste instantie op or­ga­ni­sa­toren van Actie Kerk­ba­lans, maar kerk­le­den wor­den ook van harte uit­ge­no­digd de vragen­lijst in te vullen. Voor or­ga­ni­sa­toren is de peiling bovendien een hulp­mid­del om hel­der te krijgen wat zij zelf als meer­waarde zien van hun lokale kerk en die meer­waarde ver­vol­gens ook te com­mu­ni­ce­ren in de eigen fondsen­wer­ving.

Waarde­vol

De kerk is voor veel mensen van waarde. Voor Lieke Sies is vooral de hechte ge­meen­schap in haar kerk onmis­baar. “Toen mijn man en ik jaren gele­den hierheen verhuis­den, voel­den we ons meteen thuis in deze kerk. Wat dat is, is moei­lijk te om­schrij­ven. Het tin­telt hier.” De 72-jarige Lieke Sies is lid van de pro­tes­tantse ge­meen­te die samen­komt in de Grote Kerk van Neede. “Wanneer je het moei­lijk hebt, merk je van alle kanten de oprechte be­trok­ken­heid en hulp in prak­tische zin.”

Voor anderen is het be­lang­rijk dat de ge­meen­schap klaar staat voor de zwakkeren in de samen­le­ving of dat het geloof samen gedeeld wordt tij­dens de zon­dagse vie­rin­gen. Zo zijn er tal van waarde­volle ele­menten in de diver­si­teit aan geloofs­ge­meen­schappen in Neder­land. Actie Kerk­ba­lans wil dat met de peiling in kaart brengen.

Re­sul­taat

Invullen van de online vragen­lijst kan tot 15 de­cem­ber. Deelname kost zo’n tien minuten. De uit­komst wordt op 18 januari 2019 bekendgemaakt tij­dens de pers­pre­sen­ta­tie van Actie Kerk­ba­lans 2019. Een dag later op 19 januari gaat de lan­de­lijke campagne Actie Kerk­ba­lans van start.