Tieners en jongeren goed begonnen

Eerste twee dagen bisdombedevaart Assisi 2018

gepubliceerd: dinsdag, 1 mei 2018

Maan­dag 30 april ver­trok­ken ook de meeste tieners en jon­ge­ren per vliegtuig voor hun bede­vaart naar Assisi! We zijn met een groep van zo’n 40 tieners en 30 jon­ge­ren mee op bede­vaart. Na aan­komst op het vlieg­veld hebben we het gezellige en kleur­rijke stadje Spoleto bezocht en daar samen met de andere pelgrims de Heilige Mis gevierd.

Na deze tussenstop ver­trok de bus naar Assisi en hebben wij, jonge pelgrims, ons­zelf geïnstalleerd op de cam­ping “Green Village Assisi”. Enkele van ons waren zater­dag al afgereisd per bus rich­ting Assisi, ook zij voegde zich vandaag bij onze groep.

Camping

Op deze cam­ping, met een prach­tig uit­zicht op de Assisi, zullen we gedurende deze week ver­blij­ven. Meteen de eerste avond hiel­den de jon­ge­ren een heer­lijke BBQ en werd er vrolijke muziek gemaakt. De tieners kregen een heer­lijke Ita­li­aanse maal­tijd op de cam­ping. Na deze lange dag, waarbij de meeste van ons al rond 3.00 uur uit de veren moesten voor het vertrek vanaf Schiphol, waren de meeste tieners lekker moe en zijn we gaan slapen. Je jon­ge­ren maakte er nog een gezellige muzikale avond van en hebben daarna ook een goede nacht gemaakt.

Een mid­del­eeuwse stad

Na een goede nacht slaap en een heer­lijk ontbijt op de cam­ping trokken we maan­dag 1 mei dan echt de mid­del­eeuwse stad Assisi in. Met bussen wer­den we in de stad afgezet en maakte we met onze gidsen een stads­wan­de­ling door Assisi en ’s mid­dags kregen we een rond­lei­ding door de Fran­cis­cus Basiliek.

Fresco’s en Graf Fran­cis­cus

Bij­zon­der waren de prach­tige Fresco’s van o.a. Giotto, waar­van we hoor­den dat de kleuren op natte kalkmuren wer­den aan­ge­bracht zodat bij het drogen de kleur­stof­fen de muur intrekken. Onder deze kerk ligt ook de Heilige Fran­cis­cus begraven. In stilte en met gebed hebben we de crypte met zijn graf bezocht. Met de voor­bede of wij ook de genade mogen ont­van­gen onze roe­ping te ont­dek­ken.

In de Benede­kerk vier­den we de prach­tige pontificale Heilige Mis mee met de gehele groep van 400 pelgrims. Vanavond hebben we met de jon­ge­ren een gezellige avond op de cam­ping en ver­telt onze gids broe­der Fer van de Fran­cis­ca­nen over het leven van Fran­cis­cus. Elke jon­gere zal van­avond ook een tegeltje krijgen met de tekst ‘Heer wat wilt Gij dat ik doe?’. Dé vraag die Fran­cis­cus eens aan God stelde en die wij gedurende deze reis mogen gaan beant­woor­den.

Callendi Maggio

Vandaag wer­den ook de eerste fees­te­lijk­he­den voor het tra­di­tio­nele feest Callendi Maggio gehou­den in de stad. Muziek­bands liepen met veel trom­geroffel en vlaggen door de stad. Het feest wordt elk jaar in Assisi gevierd en her­denkt een oude twee strijd tussen de rijke bur­gers van de boven­stad en de arme lie­den uit de bene­den­stad.