Fotoserie feestelijke jubileumdag KDOV

Eeuwfeest Katholieke Dirigenten en Organisten Vereniging

gepubliceerd: donderdag, 30 november 2017
Groepsfoto in de prachtige Bavokathedraal
Het jubileumboek ‘Verheffing en solidariteit’ geschreven door Dr. P.T. van Langen

In de stijl­volle ambiance van de plebanie van de Ka­the­drale Basiliek van Sint Bavo verzamel­den zich zater­dag 25 no­vem­ber dirigenten en organisten uit heel Neder­land om het 100-jarig bestaan van hun vereni­ging te vieren.

Leden­ver­ga­de­ring

Gees­te­lijk adviseur Eric Fennis vroeg in het ope­nings­ge­bed aan God om zegen over de leden om ‘de lofzang gaande te kunnen hou­den’. Voor­zit­ter Dr. Ton van Eck memoreerde dat de vereni­ging zich al hon­derd jaar ‘in po­si­tie­ve samenhang met de pa­ro­chie’ sterk maakt voor het gees­te­lij­ke en mate­rië­le wel­zijn van de kerkmusici, die werk­zaam zijn in de R.-K. Kerk van Neder­land. En schei­dend se­cre­ta­ris (na 17 jaar) Gemma Coebergh voelde zich ge­sterkt door recente uit­spra­ken van paus Fran­cis­cus, uit­ge­spro­ken bij gelegen­heid van het vijf­tig jarig bestaan van ker­ke­lijke in­struc­tie Musicam Sacram, om ‘opti­mis­tisch en bevlogen te blijven’ in het streven naar de ware kerk­mu­ziek. Het bestuur is in gesprek met twee po­ten­tiële nieuwe be­stuurs­le­den. Ton Klos bood de aanwe­zigen ‘geheel in de geest van Jan Valkes­tijn’ gratis twee boeken van Valkes­tijns hand aan.

Pontificale Eucha­ris­tie­vie­ring

In de H. Mis uit dank­baar­heid, opgedragen door Mgr. Dr. J.H.H. van den Hende, bis­schop van Rotter­dam en bis­schop-referent voor de kerk­mu­ziek, dankte hij in zijn homilie de overle­den en hui­dige leden voor hun inzet met ‘grote pro­fes­sio­nele des­kun­dig­heid gepaard aan diep geloof’ in combinatie met ‘dienst­baar­heid aan de ere­dienst van God’. In navol­ging van Vaticanum II probeert de hui­dige KDOV dicht bij de li­tur­gie te blijven, deze te ver­die­pen ‘met prach­tige klanken en schoon­heid’, om hen zo ‘door de kerk­mu­ziek betrokken te laten wor­den op de Heer’. Van den Hende bena­drukte het belang om ook nu nog ‘trouw te blijven aan datgene waartoe kerk­mu­ziek dient en je talent daarvoor in te zetten’.

Toppres­ta­ties Bavo­can­to­rij en organisten

Tijdens de Mis zong de Bavo­can­to­rij o.l.v. Rens Tienstra MMus met Ton van Eck achter het orgel. De vaste mis­de­len waren uit de Mass in honor of the Holy Ghost van Herman Strategier. De pre-, inter- en postludia wer­den gespeeld door de organistes Gonny van der Maten, Naoko Shimizu en Véronique van den Engh, die ook in het mid­dag­con­cert van zich lieten horen.

Bij­zon­der aan­dacht in zowel de H. Mis als het concert was er voor de wereldpremière van de com­po­si­tie­op­dracht voor dit jubileum Lauda anima mea van Ad Wammes; goed te zingen door een enigszins ervaren gewoon gemengd pa­ro­chie­koor. Een aanwinst vanuit de KDOV voor geheel R.K. Neder­land. Mooie gedragen muziek, die dui­de­lijk geïnspireerd is op het gre­go­ri­aans en toch hedendaags!

Eerste exemplaar jubileum­boek overhan­dig

Voor­af­gaand aan het fees­te­lij­ke concert werd het eerste exemplaar van het boek over hon­derd jaar KDOV overhan­digd aan Mgr. Van den Hende. De auteur Dr. P.T. van Langen, haar opa was nog lid van het KDOV, werd door voor­zit­ter Ton van Eck heel harte­lijk bedankt voor het uit­ge­breide onder­zoek dat leidde tot het boek Verhef­fing en schoon­heid (uitg. Verloren). In die titel staat volgens van Eck zeer goed de statutaire doel­stel­ling ver­woord. Alle aanwe­zige leden kregen jubileum­boek en -com­po­si­tie gratis aan­ge­bo­den.

De gehele dag ston­den com­po­si­ties van ‘groten der Neder­landse R.K. kerk­mu­ziek’ centraal: Hendrik Andriessen, Jan Valkes­tijn, Herman Strategier, Paul Houdijk, Jos van Amels­voort, Louis Toebosch en Albert de Klerk. Tijdens het concert tra­den de koren van het Muziek­in­sti­tuut St.-Bavo te Haar­lem o.l.v. Sanne Nieuwen­huij­sen en Rens Tienstra op. Bijna ‘griezelig zuiver’, zoals kerk­mu­ziek hoort te klinken, volle­dig over­een­koms­tig de Concilie­op­roep een ka­the­draal koor te hebben met een voor­beeld­func­tie.

De welis­waar krimpende en vergrijzende vereni­ging kan terugzien op een fees­te­lij­ke dag en de voor­gaande hon­derd jaar, maar gezien de opkomst ook op een po­si­tie­ve toe­komst. Om met de woor­den van Mgr. Van den Hende te spreken: ‘De KDOV is niet toe aan de zwanenzang’.

Ruud Hoogen­boom

Meer in­for­ma­tie

Voor meer in­for­ma­tie over de vereni­ging in het alge­meen en het lidmaat­schap in het bij­zon­der:

(de foto­se­rie is gemaakt door Wim Koopman)