Paus onderstreept in Exhortatie de vreugde van de liefde

gepubliceerd: vrijdag, 8 april 2016
foto: rkkerk.nl
vlnr: echtpaar Paloni, kardinaal Eijk en mw. Kruse
Vandaag is in het Vati­caan de post­sy­no­dale exhor­ta­tie Amoris laetitia van paus Fran­cis­cus ge­pre­sen­teerd. Deze exhor­ta­tie is door de paus ge­schre­ven naar aan­lei­ding van de Bui­ten­ge­wone Bis­schop­pen­synode in 2014 en de daarop­volgende Gewone Bis­schop­pen­synode in 2015, beide met als on­der­werp huwe­lijk en gezin. De paus onder­streept met de titel, De vreugde van de liefde, de bete­ke­nis van het huwe­lijk en het gezin als een bron van door God ge­schon­ken vreugde.

Ook in Neder­land werd vandaag een pers­con­fe­ren­tie gehou­den ter gelegen­heid van het ver­schij­nen van de exhor­ta­tie. Kar­di­naal Eijk, voor­zit­ter van de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie en namens de Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie deel­ne­mer aan de synodes van 2014 en 2015, pre­sen­teerde Amoris laetitia tij­dens een pers­con­fe­ren­tie in het Se­cre­ta­riaat van het Rooms-Katho­liek Kerk­ge­noot­schap in Utrecht.

‘Paus Fran­cis­cus heeft met deze publi­ca­tie Kerk en Wereld voor een verras­sing gesteld’, aldus kar­di­naal Eijk. ‘Ook verrassend is het karakter van het do­cu­ment. Ik zou de post­sy­no­dale exhor­ta­tie willen kwalificeren als ‘een ker­ke­lijk do­cu­ment met een op­val­lend exis­tentieel karakter ... Uiter­aard verkon­digt Paus Fran­cis­cus op de eerste plaats de leer van de van de Rooms-Katho­lie­ke Kerk inzake huwe­lijk en gezin. Daar­naast schenkt hij volop aan­dacht aan de moei­lijk­he­den die mensen onder­vin­den om die leer te begrijpen, toe te passen en eraan vast te hou­den.’

Verder was bij de pers­con­fe­ren­tie aanwe­zig het echtpaar Massimo en Patrizia Paloni uit Maas­tricht, dat speciaal door de Paus was uit­ge­no­digd voor de synode van 2015. Zij woon­den deze bij met hun jongste (twaalfde) kind en ver­tel­den over hun aanwe­zig­heid en pre­sen­ta­tie tij­dens deze synode.

‘De Synode is voor ons een moment geweest om God eer te brengen voor alles wat Hij heeft gedaan in ons leven. Wij hebben de schoon­heid van het chris­te­lijk gezin kunnen heront­dek­ken ... Wij zijn aanwe­zig geweest om onze erva­ring te delen en om te luis­te­ren naar de Paus, de Synode­va­ders, de bis­schop­pen en de des­kun­digen over dit zeer be­lang­rijke thema’, aldus Massimo Paloni.