Oriëntatietekst voor de parochiecatechese

In de Nederlandse kerkprovincie (2009)

Oriëntatietekst voor de parochiecatecheseDe Ori­ën­ta­tie­tekst voor de pa­ro­chie­ca­te­che­se wil “nieuwe zuurstof” geven aan de pa­ro­chie­ca­te­che­se in Neder­land. Dit vanuit een “grote sense of urgency”, name­lijk vanuit het gegeven dat de pa­ro­chie­ca­te­che­se één van de grote priori­teiten voor de kerk is in Neder­land inclusief het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam.

De tekst is een beleids­do­cu­ment van de Neder­landse bis­schop­pen. Het is geen blauwdruk die voorschrijft, maar een rich­ting­wij­zer waar we in grote lijnen naar toe zou­den moeten. Deze ori­ën­ta­ties moeten ver­vol­gens weer uit­ge­werkt wor­den in de bis­dom­men en de pa­ro­chie(regio’s). Via bij­gaande link is deze Ori­ën­ta­tie­tekst te down­loa­den.

De Ori­ën­ta­tie­tekst bouwt onder andere voort op het Alge­meen di­rec­to­rium voor de catechese (1997) van de we­reld­wijde katho­lie­ke Kerk.

U vindt hier ook een Samen­vat­ting van de Ori­ën­ta­tie­tekst en een PowerPoint pre­sen­ta­tie van de Ori­ën­ta­tie­tekst, die u kunt gebruiken, als u deze tekst wilt bespreken met bij­voor­beeld uw pas­to­rale team, cateche­tische werk­groep, pas­to­raats­groep of uw cateche­tische vrij­wil­li­gers in de pa­ro­chie(regio). Bovendien vindt u ook een werk­boekje (Je pa­ro­chie vitaliseren met een ‘cateche­tische motor’) met methodes, tips en moge­lijk­he­den om de pa­ro­chie­ca­te­che­se te vernieuwen.

Hope­lijk zal deze tekst, het bespreken ervan binnen de pa­ro­chie(regio) en het uit­voeren van de actie­pun­ten, die er hope­lijk uit voort­ko­men, bijdragen aan een vernieu­wing en (ver­dere) opbouw van de pa­ro­chie­ca­te­che­se in het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam.