Pelgrims weer thuis

gepubliceerd: vrijdag, 18 november 2016
foto: Piet Boon
Pelgrims weer thuis

Zater­dag 19 no­vem­ber was het allemaal weer voorbij, de reis terug naar huis. Een heel andere reis dan de heenreis. Naar Rome gingen 125 in­di­vi­duele pelgrims... naar huis ging één groep van 125 pelgrims. Bij het hotel ston­den drie bussen klaar, één bus voor de KLM-vlucht en de andere twee voor de mensen die met Vueling vlogen.

Terwijl de koffers in de bussen wer­den gela­den, begon het zowaar te spet­te­ren... We keken elkaar blij aan! Want de dagen vóór onze bede­vaart­reis was veel regen voorspeld voor de dagen in Rome, maar het wer­den dagen met veel zonneschijn en alle dagen droog! Op naar het vlieg­veld, inchecken, boar­den en op naar Schiphol. Daar werd harte­lijk afscheid geno­men.

We kijken terug op een prach­tige reis. De Neder­landse Dag, de ont­moe­ting met onze geliefde paus Fran­cis­cus, de eigen vie­ring in de Friezen­kerk en de Avond van Barm­har­tig­heid... het heeft allemaal diepe indruk achter­ge­la­ten bij de pelgrims. Het was een mooie groep mensen, van diverse pa­ro­chies, uit alle delen van ons bisdom. En er is veel gebeurd, nieuwe vrien­den en vrien­din­nen gemaakt, contacten over en weer zijn gelegd.

Samen hebben we gegeten en gedronken, bijge­praat, genoten van al het moois dat Rome te bie­den heeft, met elkaar hebben we afgezien bij het op elkaar gesta­peld in de stadsbus ver­voerd te wor­den. We hebben gelachen en gehuild, ge­spro­ken en gebe­den in stilte. Een echtpaar werd op de laatste dag, helaas, in de bus geroofd van hun portemonnee. Heel jammer. Bij thuis­komst ont­vingen zij van de pelgrims­groep een mooie bos bloemen als steuntje in de rug.

Overigens waren er meer Noord-Hollan­ders in Rome dan alleen onze groep. Bij een zorgreis waren ook enkele pelgrims uit Schagen en onder een groep dak- en thuis­lozen was ook een groep uit Am­ster­dam. Meer over deze pelgrims in het pro­gram­ma van de KRO Kruis­punt van 20 no­vem­ber:

Via de web­si­te van de VNB en via het dossier ‘Rome­bede­vaart 2016’ op deze web­si­te blijven alle ver­slagen en foto's be­schik­baar.

Dank­baar

We tot slot zeggen “Mille Grazie”, heel bedankt:

• aan 125 pelgrims die aan deze bede­vaart­reis hebben deel­ge­no­men
  • aan 4 pelgrims die enkele dagen zich bij ons hebben aan­ge­slo­ten
  • aan Mgr. Jos Punt, die de pelgrims van zijn bisdom trak­teerde op een heer­lijk kopje Ita­li­aanse koffie
  • aan hulp­bis­schop Jan van Burg­ste­den en hulp­bis­schop Jan Hendriks voor hun be­ge­lei­ding
  • aan de pries­ters en diakens, pastores die mee waren
  • aan de legeraal­moe­ze­niers die zo genoten hebben... en wij van hen, wat zijn het toch fan­tas­tische mannen en vrouwen
  • aan de bijna 2.000 medepelgrims met wie wij de Neder­landse Dag beleefd hebben
  • aan de mede­wer­kers en vrij­wil­li­gers van de VNB-reis­orga­ni­sa­tie die zo veel werk verzet hebben
  • aan allen die zich hebben ingezet voor de ver­schil­lende li­tur­gische vie­rin­gen (zowel vóór als achter de schermen)
  • aan de mede­wer­kers van ons hotel, waar wij zeer gastvrij ont­van­gen zijn