Gezinssynode van start gegaan

‘Roeping en missie van het gezin in Kerk en wereld’

gepubliceerd: maandag, 5 oktober 2015

Zondag 4 ok­to­ber 2015 is met een Pontificale Eucha­ris­tie­vie­ring in de Sint Pieter in Rome de Algemene Gewone Ver­ga­de­ring van de Bis­schop­pen­synode van start gegaan. De synode ver­ga­dert over het thema ‘De roe­ping en de missie van het gezin in de Kerk en in de wereld van vandaag.’ Namens de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie is kar­di­naal Eijk af­ge­vaar­digd om deel te nemen aan deze synode die tot 25 ok­to­ber aanstaande zal duren.

Sint Pieter (foto: cloudzilla)‘Het was een in­druk­wek­kende ope­nings­vie­ring, waarin we hebben gebe­den om de bijstand van de Heilige Geest, en we zijn klaar om deze intensieve periode van luis­te­ren naar en overleggen en dis­cus­si­ëren met elkaar in te gaan. Ik hoop dat gelo­vi­gen we­reld­wijd en in Neder­land in het bij­zon­der met ons mee bid­den om Gods zegen voor deze synode’, aldus kar­di­naal Eijk vanuit Rome.

De synode is het ver­volg op de Bui­ten­ge­wone Bis­schop­pen­synode over het gezin die vorig jaar is gehou­den. Het eind­rap­port van deze synode (Relatio Synodi) heeft geleid tot ver­volg­vra­gen. De ant­woor­den daarop vanuit de Bis­schop­pen­con­fe­ren­ties we­reld­wijd zijn ver­werkt in het werk­do­cu­ment (Instru­mentum Laboris) van de hui­dige synode. Met deze tekst als uitgangs­punt buigen de synode­va­ders zich over de uit­dagingen voor het gezin in deze tijd.

Aan de synode nemen in totaal 270 synode­va­ders deel waar­on­der de hoof­den van de oosters-katho­lie­ke kerken, af­ge­vaar­dig­den van natio­nale bis­schop­pen­con­fe­ren­ties, af­ge­vaar­dig­den van de reli­gi­euze ordes en con­gre­ga­ties, hoof­den van de di­cas­te­ries van de Romeinse Curie en leden die door de paus benoemd zijn. Verder zijn er nog vele gasten uit­ge­no­digd van andere kerken en ker­ke­lijke ge­meen­schappen, maar ook experts en echt­ge­no­ten en ouders zijn ver­te­gen­woor­digd bij deze synode over het gezin.

In elke week tij­dens de synode wordt een hoofd­stuk uit het Instru­mentum Laboris be­spro­ken. Eerst in een plenaire sessie en ver­vol­gens in kleinere taal­groepen. De gespreks­ver­slagen van deze kleinere groepen wor­den ver­vol­gens ook weer plenair be­spro­ken. Al gedurende de synode wordt op basis van deze bespre­kingen gewerkt aan het eind­do­cu­ment dat naar ver­wach­ting op zater­dag 24 ok­to­ber kan wor­den ge­pre­sen­teerd in een plenaire sessie. Hierover wordt door de synode­va­ders gestemd. De de­fi­ni­tieve versie van het eind­do­cu­ment wordt aan het slot over­ge­dragen aan de paus, die uit­ein­delijk het laatste woord heeft naar aan­lei­ding van elke synode.

Tijdens deze synode zal wor­den her­dacht dat vijf­tig jaar gele­den de zalige paus Paulus VI de Bis­schop­pen­synode in het leven riep. Deze her­den­king vindt plaats op 17 ok­to­ber a.s.

Op 18 ok­to­ber aanstaande zal paus Fran­cis­cus de zalige Louis en Zélie Martin canoniseren. Het is het eerste echtpaar dat in één vie­ring heilig wordt verklaard. Al hun dochters waren kloosterzusters. Een van hen is kerklerares Sint-Teresia van Lisieux. Gedurende de gehele synode zullen de relieken van Teresia en haar ouders te zien zijn in de Romeinse groot­basi­liek Santa Maria Maggiore. De paus heeft de gelo­vi­gen opge­roe­pen op voor­spraak van deze heiligen te bid­den voor het wel­slagen van de tweede ‘gezins­synode’. (rkkerk.nl)

Meer in­for­ma­tie