Algemene audiëntie bij paus Franciscus

Opnieuw hoogtepunt voor de 800 pelgrims tijdens bisdombedevaart Rome

gepubliceerd: woensdag, 6 mei 2015

Het was vroeg opstaan vandaag! Met een bij­zon­der doel: op tijd op het Sint Pieters­plein zijn voor de algemene au­diën­tie bij de paus. Een vak helemaal vooraan was speciaal ge­re­ser­veerd voor ons bisdom om de au­diën­tie van dichtbij mee te maken.

Algemene audiëntie bij paus FranciscusNa de toegangscontrole kon­den alle pelgrims op ‘ver­toon’ van hun pelgrimssjaaltje (herken­baar rood-wit-blauw) door de diverse hekken om een mooi plaatsje te zoeken. De stoelen vooraan en langs de hekken wer­den snel ingeno­men. Tijdens het wachten op de ‘opkomst’ van de paus, werd door de dirigent van het pelgrims­koor aan alle pelgrims een ‘jell’ geleerd om de paus mee te begroeten: ‘Wij zijn samen in Rome, als pelgrim geko­men, uit Haar­lem-Am­ster­dam, viva il Papa, viva Francesco!’

Intens en ontroerend

Rond half tien verscheen de pausmobiel vooraan het plein waarbij de voorste rijen met pelgrims gelijk een per­soon­lijke glim­lach van de paus ont­vingen. Aan de achter­kant van het vak stopte paus Fran­cis­cus om drie hele jonge pelgrims van ons bisdom de zegen te geven. Later herhaalde de paus dit aan de zij­kant van ons vak om nog eens twee jonge pelgrims te zegenen. Een zeer intens en ontroerend moment voor de ouders, kin­de­ren en andere pelgrims. De paus reed een paar keer langs het vak zodat ie­der­een uit­ge­breid de kans kreeg om te zwaaien en na­tuur­lijk heel veel foto’s te maken.

Woor­den voor de pelgrims van Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam

Bijna aan het einde van de algemene au­diën­tie sprak paus Fran­cis­cus nog speciaal enkele woor­den tot de pelgrims van Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam:

Saluto cordial­mente i fedeli della Diocesi di Haar­lem-Am­ster­dam, venuti in pellegrinaggio a Roma, insieme con il Vescovo Mons. Jozef Marianus Punt con i suoi Ausiliari. Rivolgo un saluto particolare ai membri del Coro della Cattedrale e li ringrazio per i bei canti. Carissimi, la visita alle tombe degli Apostoli Pietro e Paolo rinforzi la vostra fede e vi ricordi di testimoniare il Vangelo con la vostra vita cristiana. Vi benedico con affetto.

Daarna werd de bood­schap door een spreker herhaald in het Neder­lands:

Zeer harte­lijk groet ik de gelo­vi­gen van het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam, op pelgrims­tocht in Rome, samen met hun Bis­schop Mon­seig­neur Jozef Marianus Punt en zijn hulp­bis­schoppen. Een bij­zon­dere groet aan het Ka­the­drale Koor met veel dank voor de prach­tige gezangen. Dier­ba­ren, moge het bezoek aan de Apostelgraven van Sint Petrus en Paulus uw geloof ver­ster­ken en U blijvend her­in­ne­ren aan de plicht om het Evan­ge­lie te ver­kon­di­gen met een waar­dig Chris­te­lijk leven. Ik zegen U met liefde.

Ka­the­drale koor

Na afloop van de au­diën­tie met de paus kon­den Mgr. Punt, Mgr. Hendriks en Mgr. van Burg­ste­den per­soon­lijk de paus begroeten. Daarna kwam de paus naar bene­den om diverse mensen te begroeten, waar­on­der enkele leden van basketbal­team The Harlem Globetrotters. Ook het Ka­the­drale koor kreeg een per­soon­lijk moment met de paus, ze hebben voor hem gezongen en hij ging met hen op de foto.

Geschenkenmand

Mand met cadeau’s voor paus FranciscusAan­slui­tend begroette hij een aantal van onze pelgrims en ont­ving van hen een mand met geschenken. Hierin was de volgende inhoud opgeno­men: een foto­boek van de kerken van ons bisdom; een boekje dat een aantal Caritas projecten (geïnspireerd door paus Fran­cis­cus) beschrijft die de laatste jaren door de dio­ce­sane Com­mis­sie Caritas met gel­den van de PCI’s zijn gesubsidieerd; een envelop met per­soon­lijke wensen van de lezers van het bisdom­blad Samen Kerk; een in de Abdij van Egmond gemaakte kaars, met de Spaanse opdruk: ‘het Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam bidt voor u’; zuurkool van de firma Kramer & Zonen B.V. uit Zuid-Scharwoude, hier­van ont­vangt de voedsel­bank in het bisdom 1.000 zakjes; het pelgrimssjaaltje en tenslotte teke­ningen van de kin­de­ren.

De algemene au­diën­tie is nogmaals te bekijken op YouTube: