Conferentie - Geroepen om te delen

Zaterdagmiddag 8 november 2014 in Egmond - Binnen

gepubliceerd: maandag, 13 oktober 2014

Naar aan­lei­ding van de open brief die de reli­gi­euzen in Neder­land schreven over de economie in tij­den van crisis, wordt op zater­dag­mid­dag 8 no­vem­ber 2014 een con­fe­ren­tie geor­ga­ni­seerd met als thema: ‘Ge­roe­pen om te delen - Aanzetten voor een eer­lijke economie vanuit katho­lie­ke spiri­tua­li­teit en sociale leer’.

Aanzetten voor een eer­lijke economie
vanuit katho­lie­ke spiri­tua­li­teit en sociale leer

In gesprek over de econo­mische crisis Volgens onze rege­rings­lei­ders klimt de economie lang­zaam uit het dal. Feit blijft echter wel, dat er de afgelopen jaren flink is bezuinigd op sociale voor­zie­ningen en dat bescher­ming van het milieu naar de ach­ter­grond is gedrongen. Net als vele anderen in Neder­land, zijn ook de reli­gi­euzen – de zusters, broe­ders, paters en monniken – diep bezorgd over de econo­mische crisis die ons land sinds 2008 in haar greep houdt. De reli­gi­euzen in het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam nodigen u graag uit voor een gesprek over een eer­lijke en duurzame economie.

Conferentie - Geroepen om te DelenTegen de ach­ter­grond van de econo­mische crisis hebben de reli­gi­euzen in Neder­land een open brief ge­schre­ven over de economie. Die brief werd op 10 mei 2014 ge­pre­sen­teerd.

Een crisis is bij uitstek een ‘moment van de waar­heid’, een gelegen­heid om te zoeken naar ant­woor­den op dieper­lig­gende vragen die door de crisis aan de opper­vlak­te zijn geko­men. Wat is echt van waarde? Hoe willen we ons in de samen­le­ving tot elkaar ver­hou­den? Hoe zorgen we voor een leef­ba­re toe­komst voor ie­der­een, niet alleen hier, maar ook elders?

We beseffen dat er geen simpele ant­woor­den zijn. Maar als mensen die gewor­teld zijn in een lange reli­gi­euze traditie, geloven we dat we kunnen bouwen op de woor­den van Jezus van Nazareth en kunnen voort­bou­wen op ant­woor­den die gene­ra­ties voor ons hebben gegeven.

Deze brief is de aan­lei­ding om ook in het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam in gesprek te gaan over een eer­lijke economie en over de vraag hoe wij daaraan kunnen bijdragen.

Organi­sa­tie

• Kon­fe­ren­tie Neder­landse Reli­gi­euzen (KNR)
  • Centrum voor de Sociale Leer van de Kerk (CSLK)

Pro­gram­ma

13.30 uur:
Opening zaal
Koffie en thee staan klaar
14.00 uur:
Welkom door Gerard Moorman
theo­lo­gisch staf­me­de­werker KNR
kort be­zin­nend moment
14.15 uur:
De Katho­lie­ke Sociale Leer en de econo­mische crisis:
een andere kijk op het econo­misch vraag­stuk
prof. dr. Roel van der Voort
econoom en interim-voor­zit­ter Centrum voor de Sociale Leer van de Kerk
14.45 uur:
Een Bene­dic­tijns per­spec­tief op een eer­lijke economie
br. Thijs Kete­laars o.s.b.
15.05 uur:
Naast de armen gaan staan
Een missio­nair per­spec­tief
zr. Johanna Kete­laar
15.25 uur:
Werken aan een sociaal en eco­lo­gisch duurzame kerk
pastoor Kees van Lent, Hoofd­dorp
15.45 uur:
Pauze
16.00 uur:
Plenair gesprek
concrete stappen naar een eer­lijke economie