Dag van gebed voor Synode over het Gezin

Zondag 28 september 2014

gepubliceerd: woensdag, 24 september 2014

Paus Fran­cis­cus heeft ko­men­de zon­dag 28 sep­tem­ber uit­ge­roe­pen tot dag van gebed voor de Derde Buiten­gewone Algemene Ver­ga­de­ring van de Bis­schop­pen­synode, die zal plaats­vin­den van 5 tot 19 ok­to­ber in Rome. Thema is “De pas­to­rale uit­dagingen van het gezin in de context van de evangeli­satie”.

Dag van gebed voor Synode over het GezinDe par­ti­cu­liere Kerken, pa­ro­chie­gemeen­schappen, in­sti­tu­ten voor God­ge­wijd leven, vereni­gingen en bewe­gingen wor­den uitge­nodigd om voor deze intentie te bid­den tij­dens de eucha­ris­tie­vie­rin­gen en andere litur­gische vie­rin­gen, zowel op de dagen voor­af­gaand aan als tij­dens de synode. In Rome zal elke dag gebe­den wor­den in de kapel van de ikoon Salus Populi Romani in de basiliek van de heilige Maria de Meer­dere (Maria Maggiore). De gelo­vi­gen, vooral de ge­zin­nen, kunnen zich in hun per­soon­lijk gebed bij deze intentie aan­slui­ten.

Als gebed wordt onder meer aange­reikt het Gebed tot de heilige Familie voor de Synode, ge­schre­ven door paus Fran­cis­cus, en enkele voor­ge­stelde intenties voor het gebed van de gelo­vi­gen (voor­bede) die gebruikt kunnen wor­den in de zon­dags­mis van 28 sep­tem­ber, maar ook tij­dens de synode. Deze intenties kunnen ook wor­den ingevoegd in de smeek­beden van de lau­den en vespers. Verder wordt tij­dens de synode het rozen­krans­gebed bij­zon­der aan­be­vo­len.

De Neder­landse Bis­schop­pen hebben het verzoek om mee te bid­den uit­ge­zet naar de pa­ro­chies en reli­gi­euzen in hun bis­dom­men. (rkkerk.nl)