Bisdom Haarlem-Amsterdam










Delen:
meld deze pagina op Twitter meld deze pagina op Facebook
Volgen:
link naar de RSS Feed van de laatste nieuwsberichten volg Bisdom Haarlem-Amsterdam op Twitter volg Bisdom Haarlem-Amsterdam op Facebook

Woord van de bisschop


Een Bijbelse les over vrede

gepubliceerd: dinsdag, 13 december 2016

Met de voort­du­rende chaos en ver­deeld­heid in de wereld biedt de Bijbel de verlossende kerst­bood­schap.

Kerst­mis is het feest van de vrede. We vieren dat we een God hebben die mens gewor­den is om ons verlos­sing, ver­ge­ving en vrede te brengen. De wereld hunkert naar vrede, maar die lijkt ons steeds weer door de vin­gers te glippen. Waar gaan we in de fout? De heilige Schrift kan ons veel leren. In het boek Genesis lezen we al hoe in oude tij­den de mens vanuit het oosten afdaalde naar de vlakte van Sinear. Afdalen vanuit het oosten betekent in Bijbelse symboliek zich verwij­de­ren van God, van de waar­heid en van de liefde. En daar, ver van God, vatte de mens het plan op om op eigen kracht een stad van vrede te bouwen, met een toren die tot de hemel moest reiken, de beroemde toren van Babel. We weten hoe het afgelopen is. Het ein­digde in totale chaos en ver­deeld­heid. De Bijbelse les is dui­de­lijk: alleen op eigen kracht, helemaal los van God, valt de mens on­her­roe­pe­lijk ten prooi aan de ver­nie­ti­gende krachten van haat en tweespalt. Zijn we inmiddels wijzer gewor­den?

The One World Tower

Toen op 11 sep­tem­ber 2001 het World Trade Centre in New York was ingestort, zwierf een foto­graaf door de puinhopen. Hij zag een ver­scheurde bijbel liggen en maakte een foto. Thuisge­ko­men keek hij nog eens goed. De foto liet dui­de­lijk de tekst zien: “Kom laten we voor ons­zelf een toren bouwen”. Het zijn de woor­den die de mens sprak toen hij de toren van Babel ging bouwen. Ook in New York is op deze plek een nieuwe toren gebouwd, ‘The One World Tower’, de hoogste toren van het hele continent.

Toren van Babel
De toren van Babel, Pieter Bruegel, olieverf op paneel, circa 1568, col­lec­tie Museum Boijmans Van Beuningen

De Ameri­kaanse Rabbi Jonathan Cahn schreef er een boek over, The Harbin­ger. Wat in het Neder­lands zoiets betekent als ‘teken, waar­schu­wing’. Hij ziet een won­der­lijke parallel tussen het Amerika van nu, en het oude Israël van 2700 jaar gele­den. Het volk had zich van God af­ge­keerd, en het verbond met Hem verbroken. Ze waren ver­val­len tot immorali­teit, en bogen zich voor de afgod Baal. Ook toen onheil hen trof, bleven ze hals­star­rig en wil­den ze zich niet bekeren van hun heil­loze wegen. De Bijbel schrijft: “In hun hoogmoed en de trots van hun hart beweer­den ze: de bak­ste­nen muren zijn ingestort, wij her­bou­wen met harde steen. De vijge­bo­men zijn geveld, wij zetten er ceders voor in de plaats” (Jes. 9, 10). Het is de prelude van hun ondergang.

Bij de inhul­diging van de nieuwe toren in New York gebruikt een senator plech­tig precies die­zelfde woor­den: “De muren zijn ingestort. We zullen her­bou­wen met harde steen.” Ook op Ground Zero stond een vijge­boom, die door het vallende puin werd geveld. Fees­te­lijk wordt een nieuwe sterkere boom geplant. Jonathan Cahn ziet in deze Bijbelse parallel een profe­tisch teken, een waar­schu­wing tegen de gevolgen van men­se­lijke trots en overmoed, maar bovenal een oproep terug te keren naar God, naar Hem die niets liever wil dan onze zwak­heid aan te vullen, en ons door zijn Geest te sterken.

Maranatha

Meer dan ooit heeft onze wereld God nodig, zijn liefde, zijn Geest, zijn ver­ge­ving, zijn lei­ding. Juist in onze tijd zien we in ongekende mate ver­deeld­heid groeien tussen volken, culturen, religies, en poli­tieke ideeën. Een wer­ke­lijke Babylo­nische spraakver­war­ring. Paus Fran­cis­cus noemde het kort­ge­le­den een virus. “Een virus van polari­sa­tie en vijand­schap dat binnen­dringt in het denken, het voelen en han­de­len van mensen.” Het geldt, zegt Fran­cis­cus, niet alleen in het groot, maar even­zeer in het klein, voor onze ge­meen­schappen, families, ja zelfs voor onze kerk. Wat te doen? De Bijbel richt onze blik op de gees­te­lij­ke dimensie van haat en ver­deeld­heid. In en door men­se­lijke tegen­stel­lingen en belangen werkt ook de geest van de Boze, die steeds weer probeert volken, groepen en in­di­vi­duele mensen tegen elkaar op te zetten. Hij laat je vooral de fouten van de ander zien, vergroot die uit, en vult je hart met woede, wrok en geweld. Gods Geest doet precies het om­ge­keerde. Hij laat je eer­der je eigen fouten zien, en juist het goede in de ander, en vult je hart met liefde, ver­ge­ving en vrede. De paus spreekt hier vaak over. Christus leert ons de geesten te herkennen. Hij geeft ons de kracht om te over­win­nen. En waar wij vastlopen en onze onmacht en schuld durven erkennen, zal Hij het over­ne­men, en langs won­der­lijke wegen red­ding brengen, in ons eigen leven en in de wereld.

Vrede­vorst

2700 jaar gele­den had Jesaja al over Hem ge­pro­fe­teerd: “Het volk dat rond­dwaalt in het donker ziet een hel­der Licht. Over hen die wonen in een land vol duisternis gaat een stralend licht op... Want een kind wordt ons geboren, een zoon wordt ons gegeven. De heer­schap­pij rust op zijn sch­ou­ders. Men noemt Hem: Wonder van beleid, Sterke God, Vader voor eeuwig, Vrede­vorst.” Hij zou ‘Jeshua’ genoemd wor­den, ‘Jezus’, het He­breeuwse woord voor vei­lig­heid. Ooit kwam Hij weerloos en klein. Eens zal Hij weder­ko­men in macht en majes­teit. Zoals in het duister van de nacht de mor­gen­ster de nieuwe dag aankon­digt, zo licht aan de horizon van de tijd de dageraad op van het Ko­nink­rijk Gods, dat door­heen crisis en chaos geboren gaat wor­den. Kerst­mis nodigt ons uit om door ons leven, ons gebed en ons ge­tui­ge­nis, hoop­vol uit te zien naar die dag van de Heer. De eerste chris­te­nen verlang­den vurig naar dat moment, en baden ‘Maranatha... Kom Heer Jezus’. Bidden ook wij zoals zij: ‘Maranatha... Kom Heer Jezus, kom spoe­dig’. Ik wens u van harte een gezegend kerst­feest.



+ Mgr. dr. Jozef M. Punt
Bisschop van Bisdom Haarlem-Amsterdam
overzicht van bijdragen:
zondag, 24 maart 2024Het leven overwint de dood
zondag, 28 januari 2024Het mysterie van het kwaad
woensdag, 20 december 2023Vrede op aarde?
donderdag, 2 november 2023Wat gaan we stemmen?
donderdag, 7 september 2023In Gods naam samenkomen
donderdag, 6 juli 2023De stilte in
donderdag, 4 mei 2023Door welke geest laat je je leiden?
donderdag, 2 maart 2023Vasten?
donderdag, 19 januari 2023Verwelkomen - Nabij-zijn - Begeleiden
donderdag, 15 december 2022De stijl van Jezus
donderdag, 6 oktober 2022Vrouwen in de Kerk
donderdag, 4 augustus 2022Leren uit het verleden
donderdag, 2 juni 2022Moedig en principieel
donderdag, 7 april 2022Oog voor het wonder
maandag, 28 februari 2022Aan het begin van de veertigdagentijd
dinsdag, 25 januari 2022Bedankt!
donderdag, 23 december 2021Vrede op aarde
woensdag, 1 december 2021Advent
maandag, 1 november 2021Allerzielen
zaterdag, 28 augustus 2021Geluk
donderdag, 1 juli 2021Vrijheid
maandag, 3 mei 2021Mei - een maand voor Maria
donderdag, 1 april 2021Paasboodschap 2021
donderdag, 4 maart 2021Geïnspireerd leven in dienst van God en mensen
donderdag, 21 januari 2021Paus Franciscus nodigt ons uit...
donderdag, 17 december 2020Toch wordt het Kerstmis
donderdag, 1 oktober 2020Mijn wensen voor u in coronatijd
donderdag, 6 augustus 2020Onze nieuwe bisschop
maandag, 1 juni 2020Brief van Mgr. Hendriks
dinsdag, 5 mei 2020Bevrijdingsdag en geen vrede



Bisdom Haarlem - Amsterdam • Postbus 1053 • 2001 BB  Haarlem • (023) 511 26 00 • info@bisdomhaarlem-amsterdam.nlDisclaimerDeze website is gerealiseerd door iMoose