Bisschop Punt ontvangt eerste cd ‘Haarlemmer Orgelboek’

Tijdens concert van 16 juni in de Sint-Josephkerk te Haarlem

gepubliceerd: dinsdag, 5 juni 2012

Zater­dag 16 juni 2012 zal mgr. dr. J.M. Punt, bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam, het eerste exemplaar van de cd ‘Haar­lemmer Orgel­boek’ in ont­vangst nemen. Dit  vindt plaats tij­dens een concert in de Sint-Joseph­kerk, Jans­straat 43 te Haar­lem, waarbij onder andere enkele werken van de cd ten gehore zullen wor­den gebracht door de organisten Gemma Coebergh en Mark Heerink.

Haarlemmer OrgelboekIn 2010 verscheen het Haar­lemmer Orgel­boek. Dit boek is bedoeld om een impuls te geven aan het orgelspel in de li­tur­gie. Aan tien Neder­landse com­po­nisten, waar­on­der Bernard Bartelink, Daan Manneke en  Jan Raas is gevraagd om een orgel­werk te schrijven dat past binnen het kader van de katho­lie­ke li­tur­gie. Ook wer­den vijf bestaande com­po­si­ties opgeno­men, van Hendrik Andriessen en Albert de Klerk, de bekende  organisten die  tussen 1913 en 1998 het Adema-orgel in de Sint-Joseph­kerk in Haar­lem hebben bespeeld en die bei­den van groot belang zijn geweest voor  de Neder­landse orgel­cul­tuur. De meeste stukken kunnen ook buiten de li­tur­gie op concerten gespeeld wor­den.

Alle werken uit het Haar­lemmer Orgel­boek zijn nu op cd vast­ge­legd door de organisten Gemma Coebergh en Mark Heerink. Zij bespeel­den  het onlangs gerestaureerde Adema-orgel van de Sint-Joseph­kerk in Haar­lem, een instru­ment dat exempla­risch is voor de rooms-katho­lie­ke orgel­tra­di­tie.

Het concert begint om 16.00 uur en is gratis toe­gan­ke­lijk. Na afloop kan de cd wor­den aangeschaft tegen de geredu­ceerde prijs van € 10. Daarna zal de verkoop­prijs  € 15 bedragen.

De cd is per e-mail te be­stel­len bij NSGV Haar­lem-Am­ster­dam:  nsgv@bisdomhaarlem-amster­dam.nl