Pausboodschap Wereldziekendag

gepubliceerd: dinsdag, 31 januari 2023
foto: Pixabay
Pausboodschap Wereldziekendag

In zijn bood­schap voor We­reld­zie­ken­dag roept paus Fran­cis­cus in 2023 mensen op om van God te leren hoe daad­wer­ke­lijk een ge­meen­schap te zijn die samen optrekt en zo in staat is de heden­daag­se ‘wegwerp­cul­tuur’ te weerstaan. Sinds 1993 viert de Rooms-Katho­lie­ke Kerk op 11 februari We­reld­zie­ken­dag.

Deze dag valt samen met de ge­dach­te­nis van Onze Lieve Vrouw van Lourdes. Maria verscheen name­lijk op 11 februari 1858 in Lourdes voor de eerste maal aan Ber­na­dette Soubirous. Lourdes heeft zich sindsdien ont­wik­keld tot een bede­vaart­plaats waar de zieke mens centraal staat.

Jaar­lijks publi­ceert de paus een bood­schap voor deze dag. Dit jaar verbindt paus Fran­cis­cus de We­reld­zie­ken­dag met het synodaal proces. “Wanneer we op reis gaan met anderen is het niet ongewoon dat er iemand ziek wordt, moet stoppen van­wege vermoeid­heid of tij­dens de reis een ongeluk krijgt.”

Synodaal pad

Nu de hele Kerk het synodale pad bewandelt, nodigt de paus gelo­vi­gen uit te reflec­te­ren op het gegeven dat zij door de erva­ringen van kwets­baar­heid en ziekte leren om samen op te trekken op de manier van God: zijn stijl is die van nabij­heid, barm­har­tig­heid en teder­heid. Erva­ringen van ziekte en zwak­heid vormen een onder­deel van de reis van de mens en brengen hem/haar in het centrum van Gods aan­dacht.

De paus roept ons op tot gebed voor en nabij­heid bij hen die lij­den. Hij wijst erop dat de pandemie onze dank­baar­heid vergroot heeft voor degenen die in de ge­zond­heids­zorg werken. Deze dank­baar­heid moet wel gepaard gaan met een actieve in­span­ning om ieders toegang tot de basis­voor­zie­ningen en passende ge­zond­heids­zorg te garan­de­ren, schrijft paus Fran­cis­cus.