Kerkgangers missen vooral fysiek samenzijn

gepubliceerd: vrijdag, 21 januari 2022
foto: Actie Kerkbalans
Kerkgangers missen vooral fysiek samenzijn

Na bijna twee jaar corona missen kerk­gan­gers het fysieke samen­ko­men in de kerk het meeste. Dat blijkt uit een onder­zoek van Actie Kerk­ba­lans. Bijna de helft van de onder­vraagde kerk­le­den noemt het fysiek aanwe­zig zijn bij diensten en vie­rin­gen als grootste gemis. Dit is een op­val­lend verschil met vorig jaar, toen het samen zingen het meest werd gemist.

Het afgelopen jaar volgde de meer­der­heid van de kerk­le­den diensten of vie­rin­gen van hun kerk online. Twee derde vond dit pret­tig, maar toch blijkt er een dui­de­lijke voor­keur voor fysiek samen­ko­men. Deze voor­keur is sterk toe­ge­no­men in vergelij­king met 2020. 48% van de kerk­le­den noemt fysieke aanwe­zig­heid als het grootste gemis in corona­tijd, ten opzichte van 34% in 2020. Samen zingen, wat vorig jaar het meest werd gemist, wordt dit jaar door 39% van de kerk­le­den genoemd als be­lang­rijk­ste gemis. Daarna volgt de ont­moe­tingen met mede­kerk­le­den (28%).

Duide­lijk sig­naal: ‘samen kerk-zijn’ heeft grote waarde

“De uit­komst van het onder­zoek is een dui­de­lijk sig­naal dat veel kerk­gan­gers de contacten die ze hebben via hun kerk, missen”, aldus Anna Kruse, woord­voer­der van Actie Kerk­ba­lans. “De kerk voorziet in een behoefte van leden om elkaar te zien, betrokken te zijn bij elkaar, samen het geloof te delen en de sacra­menten te vieren. Juist het ‘samen kerk-zijn’ heeft grote waarde. In corona­tijd is dit min­der moge­lijk. Nu de crisis lan­ger duurt, gaan kerk­le­den dan ook vooral het contact en de be­trok­ken­heid bij elkaar meer missen.”

Live­stream ge­waar­deerd, toch liever fysiek

Vie­rin­gen via de live­stream wor­den ge­waar­deerd. 47% van de kerk­gan­gers volgt diensten online en 69% van deze mensen heeft dit als pret­tig ervaren. Toch wil 45% van deze groep bij voor­keur niet op digitale wijze betrokken blijven. “Dit laat zien dat kerk­gan­gers digitale vie­rin­gen waar­de­ren wanneer het niet anders kan, maar liever te­rug­ke­ren naar fysieke sa­men­komsten zodra de crisis voorbij is”, aldus Kruse. Van alle res­pon­denten geeft 63% de voor­keur aan het fysiek samen­ko­men. Van de kerk­le­den die regel­ma­tig (minstens eens per maand) naar de kerk gaan, is dit zelfs 90%.

Digitale voor­de­len behou­den

Er zijn ook onder­de­len van kerk-zijn in corona­tijd die kerk­gan­gers graag zou­den behou­den. Bijna 40% van de kerk­gan­gers vindt het pret­tig ook in de toe­komst kerk­diensten op een ander moment te kunnen terug­kij­ken of -luis­te­ren. 33% wil digi­taal kunnen blijven meeleven met kerk­diensten en 21% wil blijven collec­te­ren via een app of QR-code.

Actie Kerk­ba­lans

De re­sul­taten komen voort uit onder­zoek dat onder­zoeks­bu­reau Citisens in opdracht van Actie Kerk­ba­lans uit­voerde onder zo’n 2.000 leden van de vier betrokken kerk­ge­noot­schappen. Actie Kerk­ba­lans is een ge­za­men­lijke actie van de Rooms-Katho­lie­ke Kerk, de Pro­tes­tantse Kerk, de Oudkatho­lie­ke Kerk en de Evan­ge­lische Broe­der­ge­meen­te. Met de actie vragen zij hun leden jaar­lijks een finan­ciële bijdrage voor de eigen pa­ro­chie of ge­meen­te.

In het onder­zoek wer­den kerk­le­den ook gevraagd naar hun be­trok­ken­heid bij Actie Kerk­ba­lans. Bijna alle kerk­le­den (93%) zijn bekend met Actie Kerk­ba­lans en driekwart vindt de actie be­lang­rijk voor de toe­komst van hun kerk of pa­ro­chie. Kerk­gan­gers geven vooral graag voor hun plaat­se­lijke kerk en dan met name voor concrete doelen zoals het gebouw en de pas­to­rale beroeps­krachten. Daar­naast blijkt dat veel leden (44%) het heel be­lang­rijk vin­den als hun kerk­bestuur laat weten waar giften voor zijn gebruikt.

Resultaten Kerkbalans onderzoek 2022

De rapportage van de onder­zoeksre­sul­taten kunt u hier down­loa­den: