Studiemiddag Centrum voor de Sociale Leer van de Kerk

Arbeid en Menselijke Waardigheid in een tijd van Globalisering

gepubliceerd: zaterdag, 21 augustus 2010

Centrum voor de Sociale Leer van de KerkOp vrij­dag­mid­dag 22 ok­to­ber 2010 or­ga­ni­seert het CSLK een studie­mid­dag over de "Arbeid en Men­se­lijke Waar­dig­heid in een tijd van Globalise­ring". Locatie 'de Tilten­berg' in Vo­ge­len­zang.

“Arbeid is een aspect dat blijvend en fun­da­men­teel is, dat altijd actueel is en voort­du­rend vernieuwde aan­dacht vraagt en beslist ge­tui­ge­nis vereist. Omdat steeds nieuwe vragen en problemen opdoemen, wor­den ook steeds nieuwe ver­wach­tingen gewekt, maar dreigen ook angsten en gevaren, die ver­band hou­den met deze fun­da­men­tele dimensie van het men­se­lijke bestaan: het men­se­lijk leven wordt iedere dag uit deze arbeid opge­bouwd, hieraan ontleent het zijn spe­ci­fie­ke waar­dig­heid; maar tege­lijk ligt in deze arbeid de blijvende maatstaf van men­se­lijk zwoegen en lij­den, van opoffe­ring en onrecht, die diep in het sociale leven van de afzon­der­lijke naties en op inter­na­tio­naal vlak door­drin­gen”.
(Laborem Exercens 1, Paus Johannes Paulus II, 1981)

Pro­gram­ma
Dagvoor­zit­ter: ing. Ph. S. Weijers

13.00 uur

Ontvangst en registratie
13.30 uur

Opening en inlei­ding door dagvoor­zit­ter ing. Ph. S. Weijers, per­ma­nent diaken en bestuurslid CSLK
13.45 uur
‘Arbeid in de en­cy­cliek Caritas in Veritate‘ door Prof. Dr. G. J. M. van Wissen, em. hoog­le­raar Ver­ge­lij­kend Staats­recht UvA, docent Katho­lie­ke Sociale Leer, vz CSLK
14.15 uur
‘Wisselende kijken op arbeid en men­se­lijke waar­dig­heid’ door Drs. H. J. G. M. Crijns, theoloog en directeur van lan­de­lijk bureau DISK
14.45 uur
Pauze
15.00 uur
‘De sabbat, een paleis in de tijd dat wij samen bouwen‘ door Drs. J.J. Hasse­laar Ba, econoom en theoloog, beleids­ad­vi­seur CNV Vakcentrale
15.30 uur
‘Het normatieve kader voor inter­na­tio­naal onder­ne­men’ door Mr. Drs. H. K. Klamer, se­cre­ta­ris Levens­be­schou­wing en Maat­schap­pe­lijk Onder­ne­men VNO-NCW
16.00 uur
Panel­dis­cus­sie en dis­cus­sie met de zaal
16.40 uur
Afslui­ting
16.45 uur
Drankje

Op de studie­mid­dag zal het boek ‘De men­se­lijke arbeid in de Katho­lie­ke Sociale Leer, ont­wik­ke­ling en actuali­teit’ van Ph. S. Weijers, bestuurslid CSLK, wor­den uitge­ge­ven en ter plaatse te koop zijn.

Aanmel­den kan bij de se­cre­ta­ris van het CSLK, Marieke Karsten, email mkarsten@tilten­berg.org.
Een ieder is van harte welkom, entree € 7,50 ter bestrij­ding van de onkosten.

Klik hier voor de uit­no­di­ging (PDF)
Zie ook www.cslk.nl