Haarlemmer Orgelboek gepresenteerd in Amsterdam

“Orgelspel als gebed zonder woorden”

gepubliceerd: maandag, 17 mei 2010

Mark Heerink aan het Sauerorgel.

‘Vijf­tien orgel­werken van Neder­landse com­po­nisten voor li­tur­gisch gebruik’, zo luidt de onderti­tel van het Haar­lemmer Orgel­boek dat zater­dag 15 mei jl. ge­pre­sen­teerd werd in de Sint-Nicolaas­kerk in Am­ster­dam. Het boek ontleent zijn naam aan de bis­schops­stad Haar­lem, die tege­lijk ook een centrum van orgel­cul­tuur is. De afdeling Haar­lem-Am­ster­dam van de Neder­landse Sint-Gregorius­ver­eni­ging (NSGV) heeft het ini­tia­tief geno­men tot deze uitgave om daar­mee de orgel­cul­tuur in de rooms-katho­lie­ke li­tur­gie nieuw leven in te blazen. Naast vijf bestaande com­po­si­ties van de Hendrik Andriessen en Albert de Klerk - een afbeel­ding van ‘hun’ orgel in de Haar­lemse Sint-Joseph­kerk siert de omslag van het boek - zijn er nog tien nieuwe werken opgeno­men in dit boek.

Zo speelde organist Mark Heerink tij­dens de pre­sen­ta­tie­bij­een­komst een medi­ta­tie over het Agnus Dei uit de achtste gre­go­ri­aanse mis, ge­schre­ven door één van Neder­lands meest vooraanstaande eigen­tijdse com­po­nisten, Daan Manneke. Ver­vol­gens een com­po­si­tie van Bernard Bartelink dat vooral in plech­tige eucha­ris­tie­vie­ringen tot zijn recht zal komen bij het aandragen van het evan­ge­lie­boek: een fees­te­lijk voor- en naspel bij het gezang ‘Halleluja. Als iemand Mij liefheeft’ (GvL 241).

Mgr. J. Stam ont­vangt het Haar­lemmer Orgel­boek uit han­den van redacteur Bert Stolwijk.

Prof. dr. Anton Vernooij, emeritus hoog­le­raar li­tur­gische muziek, hield in zijn lezing een warm pleidooi voor de her­waar­de­ring van het li­tur­gische orgelspel. Hij beschouwt de organist als ‘een medevoor­gan­ger’: iemand die zich in zijn repertoire­keuze en in zijn improvi­sa­ties laat lei­den door een juist aanvoelen van de li­tur­gie. Zijn orgelspel onder­steunt dan niet alleen het bid­den, maar wordt zelf tot een gebed zon­der woor­den. Volgens Vernooij biedt het Haar­lemmer Orgel­boek een uit­daging om deze be­lang­rijke taak van de organist opnieuw te leren ont­dek­ken.

De eerste exemplaren van het Haar­lemmer Orgel­boek wer­den overhan­digd aan Aja Leemans, behorende tot de doel­groep van 'goed opgeleide amateurorganisten', aan prof. Anton Vernooij en ook aan mgr. Joop Stam, proost van het ka­the­draal kapit­tel en pastoor van de Nicolaas­kerk. Deze riep de aanwe­zige organisten op om zich met hart en ziel te blijven inzetten voor de li­tur­gie: “Zelf heb ik vanaf mijn jeugd ervaren hoe be­lang­rijk muziek kan zijn voor de reli­gi­euze bele­ving. Dat geldt ook voor al die mensen die hier dage­lijks in de kerk komen om te zoeken naar het mysterie van God.”

De pre­sen­ta­tie werd besloten met ‘Ite missa est’ van Jan Raas.

Voor­kant van het boek.

Het Haar­lemmer Orgel­boek is te be­stel­len bij
Ascolta Music Publishing
3990 DD Houten
tel. 030 637 42 37
e-mail info@ascolta.nl

Tot 1 juli 2010 geldt het speciale intro­duc­tie­ta­rief van € 15,00 (excl. verzend­kos­ten)
daarna zal de verkoop­prijs € 19,50 bedragen.