Waarom moet u mee naar Assisi?

Mgr. Hendriks deelt zijn hoogtepunten met u!

gepubliceerd: vrijdag, 21 juli 2017

Assisi is bekend gewor­den door de Heilige Fran­cis­cus en Clara, maar er zijn meer­dere ele­menten die de deze plaats we­reld­wijd bekend­heid geven. Mgr. Hendriks is al vaker in Assisi geweest en deelt met ons enkele erva­ringen die hij als hoogte­punt zag bij zijn bezoek aan Assisi.

Mgr. Hendriks: “Waarom moet u mee naar Assisi?”

Giotto

Uniek zijn de Fresco’s van Giotto die hangen in de Basiliek van Fran­cis­cus. De 28 fresco’s, die wor­den beschouwd als het vroegste werk van deze kunst­schil­der en architect, die later ook in Padua, Rome en Florance zijn kunsten heeft ver­toond. Giotto’s werk geldt als een enorme doorbraak en hij wordt wel gezien als de vader van de moderne schil­der­kunst en de be­lang­rijk­ste schil­der van zijn tijd. Som­mi­gen noemen zijn werk het begin van de Ita­li­aanse Renaissance.

San Damiano

Dit kerkje, wat St. Fran­cis­cus reno­veerde na zijn beke­ring, is een bij­zon­der mooie plek. Het is ook de plaats waar het kruis tot Fran­cis­cus sprak: “Herstel mijn kerk”. Dat moment staat voor een omme­keer in zijn leven en is het begin van zijn beke­ring. Op het moment dat het kruis tot hem sprak was het kerkje nog een ruïne. Fran­cis­cus nam de bood­schap zeer let­ter­lijk en her­stelde dit kerkje, wat later zou lei­den tot een vernieuwde bewe­ging in de gehele kerk we­reld­wijd.

Umbrië: ‘Het land van Fran­cis­cus’

Assisi ligt in een regio met groene, zacht glooiende heuvels begroeid met vooral wijn- en olijf­gaar­den, maar er zijn ook veel akkers met tarwe, suikerbieten, tabak en zonne­bloemen. De regio wordt Umbrië genoemd wat ook wel wordt gezien als ‘Het land van Fran­cis­cus’. Het gebied bevindt zich in centraal Italië, in de vallei van de rivier de Tiber met het stuwmeer Lago di Corbara. Umbrië zou men het groene hart van Italië kunnen noemen en heeft een zacht mediterraan klimaat. Een heer­lijke plaats om als bede­vaart­gan­ger te vertoeven.

Meer info over de bede­vaart naar Assisi vind u op deze web­si­te: