WJD logo bekend

gepubliceerd: woensdag, 17 mei 2017
foto: Google Maps
Landkaart van Panama

Het logo is ont­wor­pen door Ambar Calvo, een stu­dent aan de uni­ver­si­teit van Panama en 20 jaar oud. Zij was de win­naar van de wedstrijd die was uitge­schre­ven door Paus Fran­cis­cus voor het ontwerpen van een nieuw WJD-logo. Maria staat centraal in het WJD-logo van Panama 2019.

Ver­schil­lende ele­menten

Eén van de ka­rak­te­ris­tieke onder­de­len van het logo is het Panama­ka­naal, dat ook staat voor de weg van de pelgrim die door Maria heen de weg naar Jezus vindt en hem ontmoet. Boven in het logo is een silhouet van Panama zicht­baar. Het land verbind Noord- en Zuid-Amerika met elkaar. De verbin­ding wordt de Panamese Isthmus (lan­dengte) genoemd en wordt in dit ontwerp gezien als een plek van welkom. Het kruis in het logo is het Pelgrims­kruis. Rechts vind je het silhouet van de maagd Maria. De vijf stippen boven Haar hoofd vormen een kroon en staan voor de vijf continenten op onze planeet.

Maria is de brug

De combinatie van de ele­menten in het logo vormen een hart en de letter ‘M’. De letter en het symbool van het hart staan voor de uitdruk­king ‘Brug van de Wereld, Hart van het universum’. Deze uitdruk­king is een sug­ges­tie voor een naam voor Maria. Zij is daarbij ook een brug tussen ons en Jezus.

Wereld­jon­ge­ren­da­gen Panama

De Wereld­jon­ge­ren­da­gen is een eve­ne­ment geor­ga­ni­seerd door de katho­lie­ke kerk. Het brengt jonge mensen van over de hele wereld samen. Voor de eerste keer in de ge­schie­de­nis wor­den de Wereld­jon­ge­ren­da­gen gehou­den in Midden-Amerika. Paus Francis zei dat we een “kerk van vertrek en ont­moe­ting met de ander moeten zijn”. Daarom is Maria de weg om dichter bij Jezus te komen. Panama zal in 2019 dienst­baar zijn aan de pelgrims, zodat zij Hem wer­ke­lijk kunnen ont­moe­ten.

Logo's van de achtereenvolgende Wereldjongerendagen