Open Kloosterdagen

Zaterdag 10 en zondag 11 juni

gepubliceerd: donderdag, 25 mei 2017

Na het succes van zeven soortge­lijke ini­tia­tie­ven or­ga­ni­seert de Kon­fe­ren­tie Neder­landse Reli­gi­euzen (KNR) in 2017 wederom Open Klooster­da­gen in het weekend van 10 en 11 juni. Ongeveer 40 kloosters zullen een deel van dit weekend hun deuren open zetten en bezoekers van harte welkom heten.

Zij nodigen u uit kennis te maken met het reli­gi­euze leven in deze tijd en met hun spiri­tua­li­teit. Ze ver­tellen u graag over wat hun stichters en voor­gan­gers bewogen heeft en vooral wat hen nu nog beweegt. Ieder klooster zal dit op eigen wijze laten zien: er zijn films, pre­sen­ta­ties, wan­de­lin­gen, rond­lei­dingen, vie­rin­gen. Maar vooral ook gelegen­heid tot ont­moe­ting en gesprek.

In ons bisdom zijn er zeven kloosters die meedoen aan dit mooie ini­tia­tief:

Aer­den­hout - Klooster Alverna

Op Zater­dag 10 juni wordt een lezing ver­zorgd over de bete­ke­nis van het reli­gi­euze leven en de inzet van de actieve con­gre­ga­ties en hoe de reli­gi­euze nalaten­schap vorm kan krijgen.

Am­ster­dam - Begijnhof­ka­pel

De Begijnhof­ka­pel te Am­ster­dam is open op zon­dag 11 juni van 13.00 tot 17.00 uur. Elk half uur een korte pre­sen­ta­tie van de zen­ding en spiri­tua­li­teit van de Sacra­men­tijnen. Aan­slui­tend is er van 17.00 - 18.00 uur aanbid­ding met uit­stel­ling van het H. Sacra­ment, af­ge­slo­ten met de gezongen Vespers.

Am­ster­dam - Xaveriushuis

Het Xaveriushuis - Jezuïetenhuis doet ook mee aan de Open Klooster­da­gen op zon­dag 11 juni 2017, van 13.45 tot 17.00 uur.

Pro­gram­ma
13.45 uur: Koffie + kennis­ma­king
14.15 uur: keuze tussen jezuïtische YouTube-medi­ta­tie en jezuïtische Bijbelmedi­ta­tie met de zintuigen
15.20 uur: gesprek “Wie zijn we, hoe leven we, hoe werken we”, ver­trek­kend van een per­soon­lijk roe­pings­ver­haal
16.00 uur: rond­lei­ding in de jezuïeten­kerk (naast het jezuïetenhuis)
17.15 uur: voor wie dit verlangt, deelname aan de gezongen eucha­ris­tie­vie­ring in de jezuïeten­kerk

Belang­stel­len­den dienen hun naam op te geven bij nikolaas.sintobin@jesuits.net
Het aantal deel­ne­mers is beperkt tot 10. Het is wen­se­lijk om het hele pro­gram­ma te volgen.

Am­ster­dam - La Verna

Stads­kloos­ter La Verna - Fran­cis­ca­nen Am­ster­dam, zet haar deuren open voor de Open Klooster­da­gen.

Vanaf 14.00 uur: binnen­komst met koffie en thee in de eet­zaal. Daar komt ook een tafel met: het blad Fran­cis­ca­nen.nl, pols­bandjes met ‘vrede en alle goeds!’, pro­gram­maboekjes van La Verna, fol­der studie­fonds, oranje caps met ‘vrede en alle goeds!’, het Fran­cis­caans Maand­blad, en gerecyclede wens­kaarten t.b.v. Suryodaya e.d. Via de beamer laten we tij­dens de koffie/thee enkele korte filmpjes zien, gemaakt door Emy Jansons-van Steekelen­burg (over de fran­cis­ca­nen in Neder­land en Vlaan­de­ren en over het Fran­cis­caans Jon­ge­rentreffen in Megen).

Om 14.30 uur start broe­der Jan ter Maat met een rond­lei­ding door het huis. Br. Piet Bots gaat in de huis­ka­mer in gesprek met belang­stel­len­den (kring­ge­sprek). Broe­der Fer van der Reijken loopt rond en kijkt waar hij ver­der in kan springen. Tussen 15.00 - 16.00 uur laat Broe­der Fer in de Ben Moonen-zaal de fil­mische do­cu­mentaire zien: ‘Fran­cis­cus, heilige tegen wil en dank’. Het ver­dere verloop van de mid­dag laten we spon­taan gebeuren, omdat we geen zicht hebben op de aantallen mensen. Om 17.45 uur vieren we de Vespers zoals gebruike­lijk in de kapel , met de aanwe­zigen die willen meebid­den.

Egmond - Sint-Adelbert­ab­dij

De Sint-Adelbert­ab­dij te Egmond-Binnen doet ook mee aan de Open Klooster­da­gen.

Egmond - Lioba­kloos­ter

Het Sint Lioba­kloos­ter te Egmond-Binnen is op zater­dag 10 juni geopend.

De bezoekers kunnen drie vie­rin­gen bijwonen:

• de lau­den met eucha­ris­tie om 9.00 uur
  • de mid­dag­dienst om 12.15 uur
  • de vespers om 17.30 uur

Na de lau­den met eucha­ris­tie (vanaf 10.00) tot voor de vespers (tot 17.15 uur) is de kerk met voorhof en expositie­ruim­te te bezich­tigen, met producten van onze ver­schil­lende kunstambachten, zoals onze beeld­hou­werij, potten­bak­ke­rij, weverij, batik, edelsme­derij, schil­ders- en druka­telier. Enkele zusters en broe­ders zullen graag de bezoekers ont­van­gen. Er zal ook een filmpje te zien zijn, die een samen­vat­ting geeft van de ambachten van de monniken. De rest van het klooster, de ateliers en de tuinen zijn niet te bezich­tigen.

Tijdens de diensten wor­den deur en tele­foon niet bediend. Bezoekers zijn van harte welkom zon­der zich vooraf aan te mel­den en wor­den gevraagd tij­dig aanwe­zig te zijn, indien ze een vie­ring willen bijwonen.

• Sint Lioba­kloos­ter, Herenweg 85, Egmond-Binnen
  • Broe­der Marc en zuster Davide, stlioba@xs4all.nl

Hilversum - Casella

Het Hilversumse Casella houdt open klooster­dag op zater­dag 10 juni. Vanaf 14.30 uur ont­vangst en rond­lei­dingen in groepen. Mensen krijgen de moge­lijk­heid de film deel 2 over Casella te zien van Roderick zoekt licht. Tijdens de rond­lei­ding wordt een kopje koffie of thee aan­ge­bo­den. Bij het weg­gaan krijgen de mensen in­for­ma­tie mee. Om 16.30 uur afslui­ting met een gebeds­vie­ring in de gebeds­ruim­te van Casella (Voor wie dat wil).

Zie ook: www.open­kloos­ter­dag.nl