God of het geld

gepubliceerd: zaterdag, 17 september 2016
Diaken Gert-Jan van der Wal op Katholiekleven.nl
Diaken Gert-Jan van der Wal

De evan­ge­lie­le­zing van zon­dag 18 sep­tem­ber (25ste zon­dag door het jaar) gaat over de onrecht­vaar­dige rent­mees­ter (Lucas 16, 1-13). “De rent­meester is schul­dig aan zijn meester. En kan niet aan zijn ver­plich­tingen voldoen. Hij is bang dat hij daardoor zijn baan verliest. En hij gooit het op een akkoordje met de schul­denaren,” zegt diaken Gert-Jan van der Wal deze week in ‘De Bood­schap’ op Katho­liek­le­ven.nl.

De gelijkenis is een opstapje voor Jezus om te spreken over het dienen van God of de mammon. “Zijt ge dus niet betrouw­baar geweest in de onrecht­vaar­dige mammon, wie zal u dan het waarach­tige goed toe­ver­trouwen?” vraagt Jezus.

“Geen knecht kan twee heren dienen [...] Gij kunt niet God dienen en de mammon” (Lucas 16, 13). Diaken Van der Wal: “Wat God van ons vraagt vandaag is gees­te­lijk rent­meester­schap. Een rent­meester­schap dat inhoudt dat wij een relatie aan­gaan met Hem. Bidden en vieren en medi­te­ren. Bij Hem zijn. Dat is gees­te­lijk rent­meester­schap.”

Eerste video van een serie

Dit filmpje is de eerste in een serie van vier bood­schappen door diaken Gert-Jan van der Wal.

De volgende filmpjes met hem ver­schij­nen op zon­dag 16 ok­to­ber, zon­dag 13 no­vem­ber en zon­dag 4 de­cem­ber.