De armen zijn onze vrienden

Sant’Egidio op Katholiekleven.nl

gepubliceerd: woensdag, 7 september 2016
Colm Dekker aan het woord in de Mozes en Aäronkerk te Amsterdam
Colm Dekker aan het woord in de Mozes en Aäron­kerk te Am­ster­dam

“We kunnen Christus voort­du­rend herkennen in de armen die onze vrien­den zijn. Zij zijn de vrien­den van Christus en wor­den daar­mee ook onze vrien­den: de dak­lo­zen, de vluch­te­lingen, de ouderen, de kin­de­ren.” Colm Dekker is lid van de ge­meen­schap Sant’ Egidio. In de Mozes en Aäron kerk aan het Waterloo­plein in Am­ster­dam ver­telt hij in een video van Katho­liek­le­ven.nl over de spiri­tua­li­teit van de ge­meen­schap.

In die kerk is er elke dins­dag­avond en vrij­dag­avond gebed en wordt op zon­dag­mid­dag in vijf uur de eucha­ris­tie gevierd, dicht bij de icoon van Christus. Colm: “Op deze icoon kijkt Christus ons liefde­vol aan. Wat ik er ook mooi aan vind, is dat dit het gelaat is van dezelfde Christus die tegen ons zegt: als je Mij echt wil ont­moe­ten dan ontmoet je Mij in de armen.”

“Je merkt dat de armen ons leven verrijken. Ze leren ons om het leven ook echt te waar­de­ren. En een van de dingen die wij van de armen leren is ons­zelf niet sterk en onkwets­baar op te stellen, maar ons­zelf te zien als mensen die -net als de armen- onze han­den moeten ophou­den. Denk aan de bede­laar die zijn hand ophoudt om te vragen. Wij zijn allemaal mensen die bij God komen als mensen die onze hand op moeten hou­den. Mensen die van God vragen dat Hij ons nabij wil zijn.”

“Het ant­woord van God is altijd, dat Hij er voor ons is en voor ons klaar is. Maar tege­lijker­tijd is er ook de uit­no­di­ging van God aan ons, om er dan ook zo voor elkaar te willen zijn. Daar zit on­mid­del­lijk de uit­no­di­ging tot weder­zijdse dienst­baar­heid in.” (katho­liek­le­ven.nl)