Laatste week Gezinssynode

Thema: De missie van het gezin vandaag

gepubliceerd: woensdag, 21 oktober 2015
H.H. Louis en Zélie Martin - ouders van Teresia van Lisieux

Zondag 18 ok­to­ber gaat de laatste week in van de Algemene Gewone Ver­ga­de­ring van de Bis­schop­pen­synode die van 4 tot 25 ok­to­ber in Rome wordt gehou­den. In deze laatste week buigen de deel­ne­mers zich in de Circoli Minori (de afzon­der­lijke werk­groepen) over het derde deel van het Instru­mentum laboris: ‘De missie van het gezin vandaag’.

In de tweede week van de synode is ge­spro­ken over Deel II van het Instru­mentum laboris ‘Onder­schei­ding van de roe­ping van het gezin’. Daar­naast is in deze week gelegen­heid gegeven aan de ver­te­gen­woor­digers van andere chris­te­lijke geloofs­ge­meen­schappen die zijn uit­ge­no­digd om de synode bij te wonen, om hun inbreng te geven. Ver­schil­lende kerk­lei­ders kwamen daarbij aan het woord, die even­eens hun visie op de missie van het gezin in deze tijd ver­woord­den.

Ouders Teresia van Lisieux heilig verklaard

Zater­dag 17 ok­to­ber wordt her­dacht dat vijf­tig jaar gele­den de zalige paus Paulus VI de Bis­schop­pen­synode in het leven riep. Op 18 ok­to­ber canoniseert paus Fran­cis­cus de zalige Louis en Zélie Martin. Het is het eerste echtpaar dat in één vie­ring heilig wordt verklaard. Al hun dochters waren kloosterzusters. Een van hen is kerklerares Sint-Teresia van Lisieux. Gedurende de gehele synode zijn de relieken van Teresia en haar ouders te zien in de basiliek Santa Maria Maggiore. De paus heeft de gelo­vi­gen opge­roe­pen op voor­spraak van deze heiligen te bid­den voor het wel­slagen van de tweede ‘gezins­synode’. (rkkerk.nl)