Feestelijke opening Museum Ons’ Lieve Heer op Solder

Heropening na zes jaar restauratie

gepubliceerd: dinsdag, 29 september 2015
foto: Caro Bonink
H.M. de Koninging bij de feestelijke opening Museum Ons Lieve heer op Solder
Konin­ging Máxima bij de fees­te­lij­ke ope­ning
Museum Ons’ Lieve heer op Solder

In aanwe­zig­heid van H.M. de Koningin, Mgr. Punt en de bis­schop­pen Van Burg­ste­den s.s.s. en Van Luyn s.d.b., is op dins­dag 22 sep­tem­ber op fees­te­lij­ke wijze het vernieuwde Museum Amstel­kring, beter bekend als Ons’ Lieve Heer op Solder, geopend.

Na zes spannende jaren van res­tau­ra­tie, herinrich­ting en uitbrei­ding is het museum weer helemaal klaar voor de toe­komst. Het museum mag een klein won­der heten, ver­scho­len in het hart van de Am­ster­damse bin­nen­stad: een eeuwen­oud huis met een complete kerk op zol­der.

De architectuur is uniek, maar ook het ge­dach­te­goed van waaruit deze kerk voorkwam is bij­zon­der. De Rooms-Katho­lie­ke huis­kerk werd in 1663 gebouwd, toen mis­vie­ringen offi­cieel verbo­den waren, maar oogluikend wer­den toe­ge­staan. De kerk is daar­mee een typisch voor­beeld van de voor Neder­land zo ken­mer­kende (reli­gi­euze) tole­ran­tie, waarvoor Willem van Oranje in de 16e eeuw de basis legde. Vrij­heid van geloof en geweten vormen tot op de dag van vandaag de pijlers van het museum.

Meer in­for­ma­tie

ope­ningstij­den: maan­dag t/m zater­dag - 10.00 tot 17.00 uur
zon­dag - 13.00 tot 17.00 uur
adres: Museum Ons’ Lieve Heer op Solder