Bundel gepresenteerd - Kom en zing!

Nieuwe bundel met geloofsliederen voor kinderen

gepubliceerd: woensdag, 3 juni 2015

Kinderzangbundel - Kom en Zing!‘Kom en zing!’ - Aan deze uit­no­di­ging gaven veer­tig kin­de­ren en nog enkele tien­tal­len vol­was­se­nen gehoor toen zij zater­dag 30 mei 2015 in Nieuw-Vennep de nieuwe zangbundel Kom en zing! fees­te­lijk ver­wel­kom­den. Het werd een fees­te­lij­ke mid­dag, waarbij uiter­aard volop gezongen werd.

Ker­ke­lijke Stich­ting St. Gregorius

De bundel is een ini­tia­tief van de Ker­ke­lijke Stich­ting St. Gregorius (KSSG) in het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam. In het ‘Ten geleide’ staat aange­ge­ven waarom de bundel gemaakt is: om kin­de­ren lie­de­ren te geven waar­mee ze het geloof kunnen in- en uit­zingen, niet alleen in de li­tur­gie, maar ook in de catechese­bij­een­komsten, op school en thuis.

Inhoud

De uitgave – met een imprimatur van mgr. Punt – bevat 179 lie­de­ren, acclamaties, canons, e.d., geor­dend in zes rubrieken:

• Van dag tot dag (ochtend- en avond­lie­de­ren en lie­de­ren bij de maal­tijd)
  • Het jaar rond (lie­de­ren voor de be­lang­rijke periodes en feesten in het ker­ke­lijk jaar)
  • De heiligen (waar­on­der enkele Maria­lie­de­ren)
  • Zingen met de psalmen
  • Andere geloofs­lie­de­ren
  • Samen vieren (de ‘vaste gezangen’ van de li­tur­gie)

Overhan­diging eerste exemplaren

Overhandiging eerste exemplarenMgr. J. van Burg­ste­den, emeritus-hulp­bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam, mocht zater­dag het eerste exemplaar van de bundel in ont­vangst nemen uit han­den van Marjet de Jong (uit­ge­ve­rij Adveniat) en Tom van Brederode (KSSG Haar­lem-Am­ster­dam). Hij liet weten zeer verheugd te zijn over het uit­ko­men van deze bundel, die volgens hem een gewel­dige onder­steu­ning kan zijn bij de geloofs­over­dracht. De lie­de­ren die je als kind leert, van je ouders, op school, op het koor en in de kerk, kunnen een leven lang met je mee­gaan.

Na de bis­schop ont­vingen ook één van de kin­der­koorle­den, een dirigent, een pries­ter en een school­di­rec­teur een exemplaar met de wens dat zij veel uit de bundel zullen (laten) zingen!
Ver­vol­gens was de mgr. Van Burg­ste­den hoofd­cele­brant in de eucha­ris­tie­vie­ring waarin van­zelf­spre­kend volop gezongen werd: kin­der­lie­de­ren, maar ook andere li­tur­gische gezangen, zoals een oeroud gre­go­ri­aans Agnus Dei!

Meer in­for­ma­tie

Meer in­for­ma­tie over de zangbundel is te vin­den op de speciale web­si­te. Daar ook meer foto’s van de pre­sen­ta­tie. Op YouTube is tevens een kort filmpje geplaatst waarin kin­de­ren de ‘titelsong’ van de bundel zingen en waarin ook de uit­rei­king van de eerste exemplaren is te zien.

Kom en zing! is verkrijg­baar in twee edities: een boek met muziekno­ta­tie (hardcover, prijs € 19,50) en een tekstuitgave (paperback, prijs € 12,50). Bij grotere aantallen wordt kor­ting gegeven.