Seksueel grensoverschrijdend gedrag

Maar en er een Punt van

gepubliceerd: dinsdag, 26 mei 2015

Wanneer een vrij­wil­li­ger mis­bruik maakt van zijn positie heeft dat ingrijpende gevolgen voor het slacht­of­fer en de organi­sa­tie. Als organi­sa­tie hoor je er alles aan te doen om seksueel grens­over­schrij­dend gedrag te voor­ko­men.

Seksueel grensoverschrijdend gedrag - Maak er een Punt vanOm de preventie van seksueel grens­over­schrij­dend gedrag bre­der onder de aan­dacht te brengen, lan­ceerde de Rijks­over­heid op 18 mei 2015 de campagne: ‘Seksueel grens­over­schrij­dend gedrag. Maak er een punt van.’ De Rooms Katho­lie­ke Kerk is een van de partners binnen deze campagne, want het voor­ko­men van seksueel grens­over­schrij­dend gedrag is van groot belang.

In het kader van preventie­be­leid wer­den al diverse zaken afge­sproken binnen de Rooms Katho­lie­ke Kerk. Zo trad per 1 juli 2014 de Gedrags­co­de Pas­to­raat in wer­king. Per 1 mei 2015 werd het R.-K Meld­punt Grens­over­schrij­dend Gedrag inge­steld. En ook werd per 1 mei 2015 in elk bisdom een ver­trouwens­persoon seksueel grens­over­schrij­dend gedrag aan­ge­steld. Verder is per 1 januari 2014 een verplichte Ver­kla­ring Omtrent het Gedrag (VOG) inge­voerd voor pries­ters, diakens en pas­to­raal werk(st)ers, voor reli­gi­euzen en voor bepaalde ker­ke­lijke vrij­willi­gers en functiona­rissen.

Een veilige kerkDe campagne ‘Seksueel grens­over­schrij­dend gedrag. Maak er een punt van’ wil pa­ro­chies sti­mu­leren om nog meer werk te maken van preventie van seksueel grens­over­schrij­dend gedrag. De campagne ver­wijst naar toolkits die zijn ont­wik­keld, waar­mee besturen van organi­sa­ties direct aan de slag kunnen. Voor pa­ro­chies is er bij­voor­beeld de toolkit ‘Een veilige kerk’.

Vier actie­pun­ten

In de campagne staan 4 actie­pun­ten centraal:

1. Zorg dat vrij­wil­li­gers een VOG hebben
    Binnen de Rooms Katho­lie­ke Kerk is de VOG verplicht voor onder meer vrij­wil­li­gers die werken met jon­ge­ren en met mensen met een verstan­de­lijke beper­king
  2. Hanteer hel­dere omgangs­regels
    Binnen de Rooms Katho­lie­ke Kerk geldt de Gedrags­co­de Pas­to­raat voor degenen die werk­zaam zijn in de pas­to­rale zorg. Ook van anderen wordt verwacht dat zij zich in hun gedrag richten naar de waar­den en normen van deze gedrags­co­de.
  3. Stel een ver­trouwens­contact­persoon aan
    In elk bisdom is een ver­trouwens­persoon aan­ge­steld voor zaken rond seksueel grens­over­schrij­dend gedrag.
  4. Wees zorg­vul­dig bij het aan­ne­men van vrij­wil­li­gers
    Een zorg­vul­dig aanname­be­leid van vrij­wil­li­gers helpt problemen voor­ko­men.

Websites