Rome: de algemene audiëntie met de Paus en gezellig picknicken

Woensdag 6 mei

gepubliceerd: maandag, 27 april 2015

Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam gaat van 2 tot en met 7 mei op pelgrimage naar Rome. Acht­hon­derd pelgrims, van jong tot oud, gaan mee op pad. We blikken vast vooruit op het mooie pro­gram­ma dat hen te wachten staat. Vandaag een voorproefje op woens­dag 6 mei, wanneer we de paus gaan ont­moe­ten tij­dens de algemene au­diën­tie.

Algemene audiëntieVroeg op! Want dit is dé dag! Rond de klok van 8.30-8.45 uur zal ie­der­een zich verzameld hebben op het St. Pieters­plein. We zitten daar zeker tussen de 60.000 tot mis­schien wel 100.000 mensen. Want begin mei is het altijd druk... En paus Fran­cis­cus is populair. Maar als het goed zitten wij van Haar­lem-Am­ster­dam bij elkaar én voorin!

U begrijpt het is woens­dag, het is de ochtend van de algemene au­diën­tie. Na de rondrit over het plein houdt paus Fran­cis­cus een toe­spraak. Dan begroet hij de ver­schil­lende aanwe­zigen uit de hele wereld. Het Ka­the­drale Koor mag een speciaal lied zingen voor de paus. Zou hij ons ook toespreken...?

Aan­slui­tend is er gelegen­heid om de Friezen­kerk, de Neder­landse kerk in Rome (gelegen tegen­over de Sint Pieters­kerk) te bezoeken. Ge­zin­nen zijn welkom in Villa Borghese, een mooi park om te picknicken en samen een speur­tocht te doen. Het ka­the­drale koor vliegt die mid­dag weer terug naar Neder­land. Erg? Nee, hoor, want zij waren al sinds 1 mei in Rome. Ze zullen er diverse concerten geven en vie­rin­gen opluis­te­ren.

​Na het diner in de hotels is er nog volop gelegen­heid om deze dag te evalueren en te bespreken. En uiter­aard wordt er ook vooruit gekeken naar de dag van morgen...