Bijzondere 4 mei-herdenking in Rome

Maandag 4 mei

gepubliceerd: zaterdag, 25 april 2015

Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam gaat van 2 tot en met 7 mei op pelgrimage naar Rome. Acht­hon­derd pelgrims, van jong tot oud, gaan mee op pad. We blikken vast vooruit op het mooie pro­gram­ma dat hen te wachten staat. Vandaag een voorproefje op maan­dag 4 mei, de dag van de dodenher­den­king.

Santa Maria in TrastevereMet het ontbijt in de hotels, start de tweede dag in Rome. Ieder groepje verlaat het hotel en reist met de bus of de metro naar de kerk van de heilige Ignatius in het centrum van Rome. Mis­schien gaat een groepje er wel lopend heen.

De kerk is gebouwd ter ere van de H. Ignatius van Loyola, de stichter van de Jezuïeten. Bij­zon­der aan deze kerk is dat het plafond geschil­derd is. Op een heel bij­zon­dere wijze. Want ​als je op een bepaalde plek gaat staan, lijkt het net of er een hoge koepel op de kerk zit. Maar helaas, het is een trompe-l’oeil (gezichts­bedrog). De koepel is er niet, hij is op het plafond geschil­derd.

Hier vieren we de Eucha­ris­tie. Mgr. Jan van Burg­ste­den is de hoofd­cele­brant. Het Ka­the­drale Koor en het pelgrims­koor laat van zich horen. Dat wordt genieten.

Na de vie­ring gaan we proberen om 800 pelgrims - van bis­schop tot koorlid, van de Noordkop tot het Gooi - op één foto te krijgen. Alleen dat al is een won­dertje, maar wie weet. Daarna heeft iedere groep zijn eigen mid­dag­pro­gramma. De jon­ge­ren zullen de ge­meen­schap Sant’ Egidio bezoeken.

Om 18.45 uur zijn alle pelgrims door de Am­bas­sa­deur van Neder­land bij de Heilige Stoel, ZKH Prins Jaime de Bourbon de Parme, en onze Bis­schop, Mgr. J. Punt, uit­ge­no­digd voor een Dodenher­den­king van­wege 4 en 5 mei 2015 in de kerk Santa Maria in Trastevere. Het Ka­the­drale Koor zingt het Requiem van Gabriel Faure, de Bis­schop spreekt een gebed uit en Prins Jaime houdt een toe­spraak. Ook zijn er twee minuten stilte en zingen we het Wilhelmus.

Na afloop is er gelegen­heid om in het stads­cen­trum te eten. Aan­slui­tend keert ie­der­een, na een lange dag, terug naar de hotels. Daar is er nog volop gelegen­heid om deze dag te evalueren en te bespreken. En uiter­aard wordt er ook vooruit gekeken naar de dag van morgen...