Vragenlijst Gezinssynode oktober 2015 is uitgezet in parochies

gepubliceerd: vrijdag, 23 januari 2015
Van 4 tot en met 25 ok­to­ber 2015 wordt in Rome een Gewone Bis­schop­pen­synode gehou­den met als thema ‘De roe­ping en de missie van het gezin in de Kerk en de moderne wereld’. Ter voor­berei­ding hebben de bis­schop­pen­con­fe­ren­ties we­reld­wijd een vragen­lijst ont­van­gen over dit on­der­werp. Deze vragen­lijst is voor beantwoor­ding via de bis­dom­men naar alle de­ke­na­ten, vica­ria­ten en pa­ro­chies in Neder­land gestuurd.

VragenlijstDe Neder­landse bis­schop­pen­con­fe­ren­tie heeft in haar plenaire ver­ga­de­ring van maan­dag 19 januari 2015 besloten de vragen­lijst vanuit Rome via de gebruike­lijke weg, dat wil zeggen via de bis­dom­men aan de pas­to­rale teams toe te sturen met het verzoek de vragen te beant­woor­den.

Van de pas­to­rale teams wordt onder druk van een deadline een be­lang­rijke in­span­ning gevraagd. Er zijn in totaal 46 diep­gaande vragen te beant­woor­den, waarvoor kennis, erva­ring en visie van en voor de pas­to­raal zijn vereist.

Gevraagd wordt de lijst zo volle­dig moge­lijk in te vullen en dit bij voor­keur in groeps­ver­band te doen. Dat kan het pas­to­rale team in de eigen team­ver­ga­de­ring doen, maar ook in samen­spraak met pa­ro­chie­besturen en groepen vrij­wil­li­gers die mee­werken in het pas­to­raat op het gebied van huwe­lijk en gezin.

Met deze bena­dering beoogt de bis­schop­pen­con­fe­ren­tie binnen de pa­ro­chies tot in de haar­vaten mensen te consul­te­ren die met de pas­to­rale zorg rond huwe­lijk en gezin ver­trouwd zijn. Naast de ant­woor­den vanuit de pa­ro­chies zal de bis­schop­pen­con­fe­ren­tie enkele be­schou­wingen vanuit acade­misch per­spec­tief, gerela­teerd aan het thema van de synode, aan het generaal-se­cre­ta­riaat van de Bis­schop­pen­synode doen toe­ko­men.

Op basis van alle bijdragen, de ant­woor­den op de vragen­lijsten en de Linea­menta, bestaande uit het slot­do­cu­ment van de buiten­gewone Bis­schop­pen­synode die in 2014 is gehou­den, wordt door het generaal se­cre­ta­riaat van de Bis­schop­pen­synode in Rome het Instru­mentum Laboris (werk­do­cu­ment) voor de synode opge­steld.